Hvorfor trener du?

Hvorfor trener du? Et enkelt spørsmål, men svaret kan være både sammensatt og komplisert. Tenk over det, hva er grunnen til at du drar på trening flere ganger i uken? Hva gir det deg? Noen trener for å gå ned i vekt, noen trener for bedre helse, noen trener for prestasjon innen idrett, eller for å gjenvinne funksjon etter skade. Det finnes så enormt mange grunner til at folk trener, og det er spennende å høre hvilke grunner dere lesere har. Det er ingen hemmelighet at mange trener fordi de føler de må, og ikke fordi de har lyst. Trening er ikke kun positivt for alle. Tørr dere være helt ærlige med meg, og svare meg på hva som er DIN grunn til at du trener?

Jeg kan gi dere mitt svar med det samme. Jeg trener for energien og overskuddet, jeg trener for endorfinene og rusen en god økt gir meg. Jeg trener for å kjenne på mestringsfølelse og frihet. Jeg har aldri følt meg så fri og så bra som på toppen av en tung motbakke, gjerne i litt regnvær, og frisk luft. Den følelsen av å stå der på toppen etter å ha besteget et stort hinder. Kjenne at jeg mestret, kjenne kroppen fungere – respondere! Aaaaah det er magisk! 

Nå gleder jeg meg til å høre hvorfor dere trener, del dine tanker i kommentarfelet 🙂

 

Smiiiiil Maren


35 kommentarer
    1. Elsker den følelsen treningen gir meg, den gleden 🙂 også trener jeg fordi jeg vil se ut bedre.. men mest fordi det er noe jeg liker.

    2. Du stråler!! Fantastiske vakre og energiske jente 😀 Jeg trener fordi vi forsøker å bli gravide, og jeg ønsker å være i best mulig helse for å bære dette barnet frem og klare belastningen av en fødsel. Det gir meg motivasjon i massevis.

    3. Jeg trener også for det gir meg overskudd i en travel og hektisk hverdag. Det at man kan koble av fra hverdagen og bare ha fokus der og da, deilig! Så må jeg også gjøre en del styrketrening for å forebygge skader slik jeg kan trene beinhardt løping 🙂
      Akkurat oppdaget bloggen din, kjempe bra og inspirerende 🙂

    4. Trener fordi det gir meg en god følelse. Også fordi jeg ikke er fornøyd med hvordan jeg ser ut, så derfor prøver jeg å gjøre noe med det!

    5. Jeg elsker å trene! I det siste har jeg vært mye dårlig, noe som fører til at jeg av og til tviler på kroppen min. Det er da en god treningsøkt hjelper! Jeg får kjenne at kroppen min faktisk fungerer på mange måter, og jeg kan merke fremskritt på treningsfronten som hjelper meg å komme gjennom motbakker når det kommer til sykdom.

    6. Jeg trener fordi det gjør at jeg føler meg bra. Trener jeg ikke, blir jeg rastløs og kan raskt få et feil bilde på meg selv (føler meg slapp i fisken), men ved å kun gjennomføre så lite som en times gåtur på dagene jeg ikke får til noen “ordentlig” økt, får jeg en følelse i kroppen som gjør dagen bra igjen.
      Dårlig forklaring, men trening gjør rett og slett at hele jeg smiler, at jeg ser lysere på ting og får mer lyst til å begi meg ut på utfordringer. Trening gir meg følelsen av å være best! Det liker jeg 🙂

    7. Jeg trener rett og slett fordi jeg elsker det og fordi jeg har lyst! Helse fordelene er bare en bonus for meg 🙂 Jeg trener kun på lyst, så er det en dag hvor jeg heller vil slenge meg på sofaen så gjør jeg det, haha.
      Ha en super kveld videre, skjønne deg <3

    8. Jeg trener for å holde meg i form og fordi jeg lett blir dvassen og “tung” i kroppen om jeg ikke trener.. I perioder trener jeg for humøret, jeg blir lett irritert om jeg ikke fått trent på noen dager.. Jeg trener også fordi jeg ønsker å stramme opp kroppen etter tre fødsler.. Innimellom blir jeg møkk lei og da tar jeg noen dager fri.. Så roper samvittigheten min på meg og jeg drar på trening fordi jeg føler jeg må..he he..

    9. Trener mange ganger i uka for å stramme opp kroppen etter fødsel og graviditet. har gått ned 10 kg siden jeg var høygravid og ser bedre ut en jeg gjorde før jeg ble gravid! 🙂 trener fordi det er blitt en så viktig del av meg at det føles umulig å la være. jeg er sterk, fit, stram og i knallform. whats not to like? 🙂

    10. Jeg trener først og fremst for mestringsfølelsen og følelsen av at kropp og sinn jobber sammen. At jeg er i kontakt med kroppen min. Jeg føler meg sterkere psykisk jo sterkere jeg blir fysisk. I tillegg elsker jeg å utfordre min egen selvdisiplin og viljestyrke. Alle andre fordeler med trening er et eneste stort pluss 🙂

    11. Før trente jeg for å komme i form, for å få overskudd. Så ble jeg syk, og har vært syk 8 av de siste 12 mnd. Jeg er nettopp “friskmeldt”, og blir anbefalt å trene for å holde formen min så god jeg kan, så nå trener jeg for å opprettholde et liv verd å leve rett og slett! Slik jeg har hatt det de siste mnd unner jeg ingen, og hvis trening kan gjøre at formen min blir bedre og bedre skal jeg trene uansett 🙂 Er akkurat i startfasen av trening igjen, kondisen er ikke der den var, men 2014 kommer til å bli et fantastisk år med nye rekorder!

    12. Jeg trener for å bli en bedre versjon av meg selv. Jeg har alltid vært den i vennegjengen som har hatt litt ekstra, og som aldri har klart å gjøre noe med det.. og årene har gått og vekten har tatt over livet mitt og mitt selvbilde. Mitt mål er å bli fornøyd med hvordan jeg ser ut, og at jeg skal føle meg vel i min egen kropp. Har begynt å trene 3-4 dager i uken, og jeg merker jeg allerede er på god vei til å bli fornøyd med meg selv. Jeg har mer energi, og har mer glede i hverdagen.
      Ha en fortsatt fin kveld 🙂

    13. Jeg begynte å trene fordi jeg var veldig misfornøyd med meg selv – men nå trener jeg av andre grunner. Jeg elsker å trene styrke og kettlebells – så det er først og fremst fordi det er gøy. Når jeg trener kan jeg spise myyye, jeg får se hvor langt jeg kan pushe kroppen min, jeg får en sterk og sunn kropp, og – trening er en del av meg. Å dra til elixia 5 ganger i uken er ikke noe ork, det er noe jeg gjør – litt rutinemessig, nesten. (:

    14. Jeg trener håndball fordi jeg elsker det, løper fordi det er gøy å se fremgang og deilig med frisk luft, styrke fordi jeg ønsker å stramme opp litt. Annen aktivitet generelt fordi jeg liker å være i bevegelse og kjenne at jeg får brukt kroppen min:)

    15. Eg trener først og fremst fordi eg elsker det! Etter eg la om livsstilen min for noken år siden, har trening vert en stor del av kvardagen og livet mitt. Medtringsfølelsen når man når ett mål, endorfinana og overskuddet det gir, få progresjon og kunne løfte tyngre og tyngre, å sjå forandringer på kroppen… Det er så masse som gjer trening så bra 🙂

    16. Jeg var en enormt treningsglad jente tidligere. Det som skulle være to operasjoner i føttene har nå bitt til 12 større operasjoner + flere småoperasjoner. Dette resulterte i at jeg ikke kunne drive med idrett lenger. Det tok noen år, men jeg har nå funnet ut at selv om jeg ikke kan gå noe særlig eller løpe, kan jeg fader meg løfte! Markløft, knebøy, benk, skulderpress – ALT!
      Dette gir meg så utrolig mye. En enorm mestringsfølelse som gjør at alt annet i livet blir så mye lettere.
      Mer oversudd, bedre selvbilde, et annet fokus. Jeg utfordrer meg selv og klarer å bevise for meg selv og andre at komfortsonen er alt for behagelig! 🙂

    17. Tja… jeg “trener” vel ikke akkurat uansett hva.:P Så kan ikke i bunn og grunn si at jeg liker trening generelt. Men styrketrening derimot med fokus på både styrke og bygging er jeg rett og slett hekta på. Har mål jeg vil nå og motiverende å gå i den retningen. I tillegg til at jeg koser meg under knebøystanga. Liker det rett og slett. Min tid med meg selv på samme måten som at noen liker å lese bøker eller tegne. Trener med andre ord ikke for å gå ned i vekt, få finere kropp eller noe i den duren. Hadde nok gitt opp for lengst om det var eneste motivasjonen.

    18. Jeg begynte å trene fordi jeg var ukomfortabel i egen kropp. Nå har jeg trent i 1 og 1/2 år, ca 3-5 ganger i uka. Jeg har blitt mer fornøyd med meg selv og merker at jeg får litt overskudd av og trene. Jeg merker at jeg ofte ikke trener fordi jeg har lyst, men fordi jeg føler at jeg må- har lett for å få dårlig selvtillit og føle meg stygg dersom jeg tar fri i mange dager. Det kroppslige presset er hele tiden i fokus, og jeg merker at jeg planlegger dagene mine ut i fra trening og blir stresset hvis ting ikke blir som planlagt.. Dette er trist, men sant.

    19. Hei Maren, og god jul!
      Det er så godt å følge bloggen din. Du er så ærlig og menneskelig, og legger ikke skjul på at du har dårlige (lite produktive) dager du også….noe som er helt naturlig. Stort sett kommer man over “den perfekte bloggen”, der alt bare er fryd og gammen, og du sitter igjen med dårlig samvittighet overfor deg selv fordi du ikke har spist riktig, trent nok og riktig osv…..Du skriver like gjerne om dine “nedturer” som oppturer, du viser oss at du spiser litt usunn mat av og til, du viser at du ikke finner energi til å trene hver dag, du viser at du er trøtt og lei av og til, du viser at du har det travelt som student…….Jeg mener selvfølgelig ikke at dette er nedturer, men det jeg vil ha frem er at det er fint at du deler de periodene med oss leserne også, og ikke bare det positive, energiske, perfekte.
      Men så over til hvorfor jeg trener! Det er rett og slett av samme grunn som deg! Frihetsfølelse, mestring, endorfinrus, selvfølelse rett og slett….Jeg trener ikke så mye som deg, men prøver å få til tre gode økter i uka. Jeg har familie og 2 barn, så de kommer også høyt opp på prioritetslista mi <3
      Stå på,Maren! Det er moro å følge deg, og få bli inspirert av deg! God nyttår, og kos deg på fjellet!

    20. Jeg trener for det meste fordi jeg føler at jeg må. Er lei av å gå rundt å hate eget skinn, og føle meg hemma på grunn av egen kropp.
      Samtidig så elsker jeg følelsen av å svette, og vite at jeg beveger kroppen. Noe som igjen kan føres over til; liker å slite kroppen. Min form for selvskading på mange måter.

    21. Trener fordi jeg synes det er gøy og fordi jeg vil føle meg bedre. Følelsen etter ei treningsøkt er så god.

    22. Jeg elsker følelsen av at kroppen funker og stadig blir sterkere, mer utholden og får bedre teknikk! Følelsen av å slite seg ut er god og jeg merker jeg sover bedre, får bedre fordøyelse og ikke minst trives mer i kroppen min! Det er såklart både et mål og en svær bonus at kroppen blir strammere, jeg får muskler som vises bedre og at midjemålet blir litt mindre, så jeg føler meg enda finere i tøy og spesielt naken 😀

    23. jeg trener for å få mer energi i hverdagen, og for å få en dose endorfiner og føle meg bedre. Jeg trener også for å bli sterkere og se bra ut.

    24. Skulla ønsket jeg kunne skrive noe annet,men for meg blir trening brukt som selvskading.
      Du er så flott,håper du får noen fine dager på fjellet 😀 God jul videre og et veldig godt nyttår 😀

    25. Jeg trener for:
      * å føle meg sterk både fysisk og psysisk
      *den deilge følelsen av velvære etter en økt
      *forebygge arbeidsskader(jeg er frisør)
      *forebygge sykdommer,benskjørhet osv
      *å ha en sterk kropp som kan bære fram barn en gang i framtiden
      Og fordi jeg elsker det!!

    26. Jeg begynte å trene mer fast fordi jeg ville bli fastere i fisken og se bedre ut- etter hvert har det blitt te at trening er noe jeg liker å gjøre fordi det gir meg overskudd,høyere sjølvtillitt, mestringsfølelse ved å nå et mål eller klare noe nytt! Det finnes ikke en bedre følelse enn å klare en chins ekstra, eller følelsen av å komme inn igjen etter bakkeintervall som jeg kanskje i utgangspunktet ikke var motivert for. Følelsen av å føle meg sterk, strammere og det å se resultat- både utseendemessig, men også i prestasjoner , er ufattelig gøy og deilig!! Jeg har gått fra å være en person som trudde at trening ikke var noe for meg og at jeg “ikke var den typen” til å bli ho som elsker trening og som har lyst te å inspirere og motivere andre til å finne den godfølelsen sjølv! 🙂

    27. Jeg trener fordi det gir meg en enorm mestringfølelse og jeg blir lykkelig av det. Før var det kun fordi jeg ville se bedre ut, men så ser jeg på det som en bonus ved siden av det andre. Den følelsen jeg får når jeg løfter mere enn sist gang og får en ny personlig rekord, den kan ikke beskrives. Da går jeg rundt som om jeg skulle vunnet i lotto, smiler og føler meg utrolig bra. Det er også fantastisk å se hvordan kroppen responderer på styrketrening og sunt kosthold, det er SÅ GØY. Jeg elsker å trene, og gleder med utrolig masse til å komme tilbake i faste rutiner etter en avslappende og deilig juleferie. Nå fikk jeg motivasjon til å dra bort til treningssenteret.
      Takk for at du og bloggen din finnes, du gir enormt mye inspirasjon og motivasjon. Og jeg liker at du deler både oppturer og nedturer med oss, og at du er så positiv. Ha en fortsatt fin jul. Klem:-)

    28. Jeg trener fordi det er som terapi for meg 🙂 Det er én av motivasjonene og meningene i livet mitt, og jeg hadde ikke klart meg uten det.

    29. Hadde akkurtat tenkt å spørre deg det sprøsmålet! så det passet jo bra:D
      Jeg trener for å sette tankene en annen plass, er det mye så skjer andre steder så er det så herlig å komme på trening å kun å tankene der. Er jeg på trening så har jeg alltid en mestrings følelse, for at jeg i det hele tatt kom meg på trening. Og det å vite at det jeg nettopp gjorde hadde jeg ikke greid for en måned siden er en herlig følelse. Hver dag jeg trener får jeg noe ut av dagen og jeg føler meg ikke daff, når jeg spiser sunt føler jeg kroppen har det så mye bedre. Å skjenne at kroppen fungerer er herlig!
      Det var kjekt å skrive ned hvorfor jeg trener, og lese hvorfor andre gjør det, det gjør meg enda mer motivert! 🙂
      Etter en slapp og herlig jul er jeg også veldig klar for neste år! Og jeg gleder meg til å følge deg dette året også for trenings moivasjon og positiv energi! Håper også du oppdatere om du finner den rette mannen <3

    30. Jeg trener for å se bedre ut (ned i vekt, strammere kropp) samtidig som trening gir meg den me-time’n som jeg behøver! En time eller to på treningsstudioet, i skiløypene eller i skogen med joggesko hjelper meg å klarne tankene, finne tilbake til fokus og stresse ned. Så sterk jeg føler meg etter en treningsøkt, og den troa jeg har på meg selv da, kombinert med endorfinrusen jeg har kan ingenting slå!
      Du har en fantastisk blogg og du virker som en tvers igjennom god jente med beina godt plantet på jorden. Jeg mener du er et utrolig godt forbilde som virkelig har funnet balansen med å fronte en sunn og frisk livsstil uten at det blir over the top og alt for vanskelig å relatere seg til!
      Ønsker deg et godt nyttår! Jeg skal følge deg videre i 2014 og er spent på det “hårete” målet du skal sette deg 🙂 Lykke til!
      /B

    31. Så bra innlegg!
      Jeg tar et fag som heter breddeidrett, der jeg må ha tre egentreninger i uken. Altså jeg MÅ trene for å få en god karakter. Dette er også en motivasjon, for jeg har begynt helt på bunnen, altså ingen muskler og null kondisjon. Det har da vist seg at jeg liker å trene mer enn jeg trodde, og nå trener jeg for å bli sterkere, hovedsaklig. Jeg er 184cm, og jeg føler meg rett og slett som en spagetti. Derfor trener jeg:)
      Godt nyttår!

    32. ååå – digger måten du beskriver følelsen av å trene!
      Selv har jeg trent friidrett siden jeg var 9 og det har alltid vært en slags rutine for meg. i starten var det vel mest fordi mamma og søsteren min pushet meg og sa at det var bra å trene. etter hvert ville jeg komme i bedre og bedre form, og få en sunnere kropp! Nå det siste året har jeg trent for å bli sterk og bedre form. I slutten av 2013 og nå framover trener jeg for å miste litt vekt samt og få finere kropp.
      Når jeg leser grunnene du har for å trene blir jeg inspirert, jeg tenker også at disse er faktisk noen av grunnene mine også. Følelsen av å kunne beine opp en lang motbakke og kjenne at jeg blir ordentlig sliten er fantastisk! Grunnene mine for å trene blir vel det jeg nå nettopp nevnte samt å få en finere, lettere og strammere kropp.
      Godt nyttår!! Jeg digger bloggen din og all motivasjonen den gir meg!

    33. Du stråler som alltid Maren! Blir så glad av å lese bloggen din, du virker til å være et fantastisk vesen:)
      Det er ikke noe å legge skjul på at jeg begynte å trene for å komme ned i vekt. Nå derimot har synet på grunner til å trene endret seg helt. Nå trener jeg for samme grunner som deg. Jeg trener for å få endorfinene og den fantastiske følelsen du får etter en skikkelig treningsøkt. Jeg trener fordi jeg får et helt annet energinivå og vanvittig mye overskudd. Jeg trener fordi det gjør meg glad. Jeg trener fordi jeg sover bedre om natten. Og sist, men ikke minst: jeg trener fordi det er moro og det får meg til å smile!

    34. Har egentlig trent hele mitt liv, mest fotball og andre ulike idretter ettersom jeg har gått idrettsfag. Men i september 2013 begynte å trene styrke på et studio og holder på enda, dette er først og fremst fordi jeg har slitt med dårlig selvtillit eller at jeg har slitt med et dårlig selvbilde, trening får meg til å tenke på noe annet ettersom trening gjør at flere endorfiner frigjøres noe som virker postiivt på humøret 🙂 i stedet for å foksuere på det negative kan jeg da være glad og fornøyd etter en trening. Samtidig er det en stor motivasjonsfaktor at jeg ser treningen gir resultater og jeg vil fortsette med treningen fordi jeg vil bygge muskler 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg