Dagen før dagen

I dag er det lille julaften, og her i huset betyr det nesten like mye som selve julekvelden! Denne dagen startet som en pakke-bytte-dag hjemme hos oss, hvor alle de vi ikke skulle være sammen med på selve julaften kom innom en eller annen gang i løpet av dagen for å bytte julegaver. Tradisjonen utviklet seg til mer faste former, og nå er nesten hele slekta mi innom hos oss på lille julaften og det som tidligere var en kopp kaffe og litt julebagst er så full oppdekning med masse deilig mat. På menyen i dag står det helstekt roastbiff, røket laks, krydder laks, eggerøre, aspique, salt lammelår, juleskinke, deilige oster, pappas magiske soppstuing, gode sauser, poteter i ulike varianter, ferskt brød og masse masse mer. Dørene står på vid gap og alle er velkommne, ingen kommer samtidig og det er alltid folk her. Å som jeg gleder meg til denne dagen. 

Jeg skal desverre på jobb, men i det dørene på Høyer lukker så skal jeg love dere at det er ei frøken som spurter hjem for å være sammen med familien. Her i huset er familien allerede i full gang, med de siste forberedelsene både til i kveld og i morgen. Du vet det er jul når du må på jakt i kjøleskapet for å finne pålegg til frokosten fordi det er overfyllt av julemat og digg. *ler*. Jeg har jo handlet inn og stellt i stand til at jeg skulle bake noe litt sunnifiserte saker, til nå har det nemlig kun blitt de tradisjonelle julekakene. Det ser skremmende ut som jeg ikke får tid til å bake mine sunne varianter, og vet dere hva? Det er egentlig helt i orden. De kan jeg jo bake når som helst, og det er mammas pepperkaker og de andre tradsjonelle julekakene som gjelder i julen! 

Hvis jeg ikke får tid så skal jeg selvfølgelig legge ut oppskfiten til dere uansett, slik at dere kan prøve dere på dem i romjulen for eksempel. Jeg har en plan om å lage noen deilige krydderkake inspirerete julemuffins, og med små justeringer på oppskriften kanskje klare å få  til noen jule-cookies også. Nå må jeg komme meg opp og avgårde her, jeg har nemlig en time hos NIMUE HUD for en liten jule-fiks på vipper, bryn og negler. Jeg vurderer å ta knall rød shellac på negelene mine siden det er jul, men vi får se. Bilder kommer! 

Jeg ønsker dere en koselig lille julaften, så titter jeg innom dere med en liten juleoverraskelse senere! 

 

Smiiiiil Maren

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg