Morgentrening

Denne frøkna er latterlig stressa om dagen, og det merkes på både kropp og hode. Det er 6 år (!) siden jeg var ordentlig student, og jeg hadde faktisk glemt hvor grusomt sliten man blir av eksamenperioder med konstant dårlig samvittighet for at man ikke leser, nervøsitet for eksamen og generelt kaos i hode. Jeg har funnet en finfin måte å få utløp for studiefrustrasjonen min, og det er morgentrening. Jeg elsker å starte dagen med en real svetteøkt, før stumpen settes ned på skolebenken og blir der resten av dagen. Flere timer uten bevegelse annet enn i håndleddet  er direkte ubehagelig for denne kroppen, og løsningen har derfor blitt morgentrening. 45 minutters svettefest før studiedagen starter gjør underverker for konsentrasjonen, enten om det er kondisjonstrening eller en solid styrkeøkt. Kluet er å gjøre det på morgenen slik at det faktisk blir noe av.

Jeg er flink til å variere styrketreningen min, men kondisjonstreningen er det verre med. Der blir det ofte powerwalk i motbakke på tredemøllen eller en rolig løpetur utendørs. Nå skal jeg forsøke å bli flinkere til å variere cardioen, og i dag startet jeg økten min på Steppmaskinen. Steppen var mine gode venn for et par år siden da jeg slet med benhinnebetennelse. I dag steppet jeg i 20 minutter og da var det stopp, jeg hadde fortrengt hvor fryktelig slitsomt det er å steppe. Jeg fortsatte økten min på elipsemaskinen. Dette er virkelig et supert alternativ til tredemøllen, den skjermer knærne, samtidig som man får pulsen godt opp. Jeg har nok tredemøllen som favoritt fremdeles, men jeg skal nok klare å bli venn med både steppen og elipsen også etterhvert. 

HVA ER DIN FAVORITT FORM FOR CARDIO?

 

Smiiiiil Maren

14 kommentarer
    1. Så flink du er som trener om morgenen 🙂 I min treningshverdag blir det litt for mye cardio ift styrketrening, og da er nok langkjøringer utendørs en favoritt! Burde blitt flinkere til å kjøre intervalltrening på mølle.
      – Marte

    2. Tredemøllen er en klar favoritt. Varmer opp i 10min med 6-8% oppover bakke, 6-7 i fart. Så er det intervall løping, 30 på 30 av 5*3. Da skal jeg si at svetten renner. Skikkelig kondisjon løping *tommelopp*

    3. Hei!
      Det virker som du har skrudd litt ned på sturketreningen og sitter heller på benken å leser, stemmer dette? Trener du mindre nå enn hva du gjorde før? Hvor mye trente du eller hvor mange økter hadde du i løpet av en dag før i forhold til nå?:)

    4. Andreaq: trener mye mindre nå ja, midt i eksamensperioden:) Hvor mange økter i løpet av en dag? Haha. Satser på at du mente i løpet av en uke? Ca 3-5 🙂

    5. Favoritt-cardio er definitivt en god crossfit metcon – puls til 1000 og død etterpå 🙂 prøv! Ellers så er en løpetur i skogen også deilig!

    6. Hei!
      Jeg ser at du har slitt med beinhinnebetennelse. Jeg har avlyst halvmaraton tre år på rad nå pga det. Har du noen tips for å bli kvitt dette? Jeg elsker å løpe! 🙂

    7. Før det ble glatt ut var det rett og slett å BÅNNE på på sykkel til jobb. Har endel tunge bakker på veien, og det tok omlag 20 minutter. Kjempe super økt, uten at jeg egentlig tenkte på det som cardiotrening! 🙂

    8. Jeg startet alltid morningene med trening da jeg var student. Mye mer energi til å lese resten av dagen då + at hvis ikke satt jeg bare å tenkte på at jeg ville på trening istedet 😛
      Kan anbefale roing, sliter med kneet mitt så kan ikke løpe fortiden men roing gjør absolutt susen og man får brukt hele kroppen 😀
      Ha en fin søndag spreke deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg