Sjokoladedrøm

I går lagde jeg en sunnifisert dessert til mine danske skjønnheter, og den ble great sucsess. De fleste har hørt om microbrownie, da den har florert på diverse fitnessblogger og internett generelt de siste månedene. Jeg er stor fan av microbrownie, og lager det ofte – både i hverdag og helg. I går lagde jeg en variant som jeg fant på underveis, men oppskriften på de fleste kakene er rimelig lik. Du trenger et proteinpulver, tørrvare, søtning og egg. Hvilke smaker du vil bruke på proteinpulveret, hvilken søtning eller hvilken type tørrvare (mandelmel, kokosmel, havregryn mm) bestemmer du helt selv.

Gårsdagens sjokoladedrøm ble laget med følgende oppskfit: 

  • 30g sjokoladeprotein
  • 1 toppet ss mandelmel
  • 2 eggehvitter 
  • 1 ts bakepulver 
  • 1 ss sukrin
  • 8 dråper stevia
  • 1 ts raw kakaopulver 
  • 1 ts salt

 

Bland alle ingrediensene sammen i en skål, og rør godt til det ikke er noen klumper. Tilsett vann hvis det er nødvedig for å få en fin konsistens. Inn i microen i ca 1 minutt. Ta skålen ut og snu den på opp ned på en tallerken. Vips har du en nydelig sjokoladedrøm av en kake. Alle microer er ulike så prøv deg litt frem på steketiden. Det er viktig at den ikke er helt gjennomstekt, da kan den bli tørr, og du får ikke den nydelige rennende sjokoladen i bunnen av skålen. Som vil legge seg som en nydelig topping når du snur den. 

Det tok ca 10 minutter å lage tre kaker, slik at alle jentene fikk en hver. Vi spiste kakene med nydelig vaniljeis til. I helgene bruker jeg is eller krem som tilbehør, og i hverdagen bruker jeg frukt, vaniljekesam eller bær. Selve kaken er nesten bare proteiner og kan like godt nytes til hverdag som til fest. 

 

Smiiiil Maren



10 kommentarer
    1. Så informativ og inspirerende blogg du har!
      Finnes det noen erstatning for proteinpulver i denne oppskriften? Jeg kunne tenkt meg et sunt alternativ på lørdagskvelden, men har ikke proteinpulver.

    2. Monica: om du har alle andre ingredienser så går det nok fint 🙂 den vil jo bare smake litt mindre sjokolade og ikke være så proteinrik. Tips: tilsett litt mer søtning og kakao 🙂

    3. Hei! Jeg så på en del av innleggene dine for første gang nå, og tenkte jeg like greit kunne spørre deg om et tips :). Jeg er ei jente på 20 år som har dårlig kondis, trener veldig sjeldent, “null” muskler og (merkelig nok) høy forbrenning. Jeg er ikke så fan av treningssentere, og har liksom ikke “orka” å betale månedlig for noe jeg ikke kommer til å bruke noe mer enn to ganger mer mnd. Derfor lurer jeg på om du har noen tips til ei jente på 20 år, som ønsker bedre kondis og litt strammere kropp? Hadde vært fint med noen enkle øvelser jeg kan gjøre hjemme i stua eller rett utenfor døra :). Nå nærmer det seg jo vinter, og jeg går ikke på ski, så ute blir nok ikke aktuelt i første omgang ;). Likte bloggen din godt forresten 😀

    4. Prøvde å lage denne etter din oppskrift.. Smakte VELDIG salt? Bruke 1 teskje som det står her… og åtte dråper stevia var vel også litt i det meste laget..? 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg