Hard work pays off

God morgen hjerter

I dag må jeg fortelle dere noe positivt, som beviser at alt er mulig hvis du bare jobber på og ikke gir seg – selv om du ikke ser resultater og du har mest lyst å bare gi opp. Jeg har trent beina mine tre ganger i uken i en periode, ikke knall hardt hver økt, men de har fått gjennomgå hele tre ganger pr uke. Jeg har alltid vært utrolig svak i benøvelser, da dette ikke har vært prioritert hos meg tidligere, og jeg har snikt meg unna rett og slett fordi bentrening er grisetungt og vondt. Ja her kommer det frem dere – jeg sniker meg unna jeg også! Nå har jeg tatt meg selv i nakken, og bygd opp styrken min fra scratch igjen. Jeg startet på 30kg i knebøy til teknikken satt perfekt, dette er 3 uker siden. I går kjørte jeg 4 sett med 6 repetisjoner i hvert sett på 60 kg. Det beste av alt er at det gikk lett – utrolig lett! 

Det er så morsomt hvordan de tyngste dagene med minst motivasjon kan resultere i en killer treningsøkt med nye personlige rekorder. Jeg hadde en kondisjonsøkt på morgenen, og skulle derfor ikke trene styrke. Jeg måtte likevel innom gymmet for å gi en beskjed og fikse diverse småting. Jeg gikk i treningsklær (noe jeg ofte gjør) og når jeg oppdaget at Solsiden var full av de mest inspirerende menneskene som trener der, så fikk jeg en voldsom treningslyst over meg. Det eneste som ventet hjemme var jo pensumbøkene, og det fristet fint lite – så da ble det en liten benøkt. 

Jeg fikk en av de “store gutta” til å sikre meg på 60kg, noe som sikkert ikke var nødvendig da jeg hadde full kontroll fra start til slutt i øvelsen, men det er noe med den sikkerheten at det står noen der. Det er for meg den sikkerheten og tryggheten som gjør at jeg tørr å gutse på. Det at det står en person like bak deg og pepper deg opp gir et enormt selvtillitsboost og du får superkrefter. Nå skal bena få hvile et par dager, før jeg satser på 70kg, jeg er overbevist om at det skal gå! Enormt mye av styrken til å klare det ligger i ditt eget hode. Du må selv tro at du kan klare det, hvis ikke vil det aldri gå! Jeg øver på å si dette til meg selv: BELIEVE IN YOURSELF, CAUSE IF YOU DONT – WHO ELSE WILL? 


Photo by Julie Tørrisen ( 2012 )

Det er ufattelig gøy når man får resultater på trening, og det gir en enorm motivasjon for å pushe videre mot nye mål. Jeg fikk også tatt en kroppsanalyse i går, som viste en økning i muskelmasse på hele 2kg, samtidig som fettprosenten er noe redusert (lite – men likevel). Gårsdagen gav med andre ord en god dose positivitet og lyst til treningshverdagen min, og jeg føler endelig at kabalen skole-jobb-trening-venner-fritid-familie begynner å løsne. Man kan få alt, hvis man bare godtar at det ikke er nødvemdig å være best på alle felt. 

I dag skal bena få hvile, og jeg flytter fokus fra trening tilbake til skolebøkene. Min dag består i lesesal, forelesninger og lesesalen igjen. Jeg håper dere får en fantastisk onsdag, fyllt med godt humør og overskudd. 

 

Smiiiiil Maren


32 kommentarer
    1. Ååå så gøy! Det er så sant det du seier, det mentale er så utrulig viktig:-)
      Ha en fin dag med lesing, fine deg!:)

    2. Supert innlegg! Godt å høre at også så sporty personer som du har dager med mindre treningsmotivasjon, da blir det liksom ikke like når det skjer med en selv. Sant at det er så utrolig digg når man først kommer i gang igjen etter en slik periode!! Mye energi og viljestyrken på topp!:-D Ha en kjempefin onsdag selv! 🙂

    3. Gratulerer! 😀 Så utrolig flink du er! Kan du ikke fortelle litt mer om hvordan du har lagt opp treningen, med antall økninger på vekt på øktene osv? Jeg sliter med at jeg er svak i beina selv og stagnerer på 50 kg…
      Så godt å høre at ting løsner i forhold til studier, familie, treninger, jobb og venner.. Tror det er mange som bruker litt tid på å komme inn i rutiner på høsten, spesielt når man er ny i studenttilværelsen 🙂

    4. Du må jo bare så stolt over deg selv, alt du får til og presenterer
      <3 du er en fantastisk inspirasjon og motivasjon! 😀
      Husk at det er i motbakker det går oppover 😉
      Stor klem fra meg <3 - Malene

    5. Hei! Så gøy! Hvordan har du trent bein disse ukene da? Sliter med det samme som du gjor før, var akkurat som eg kunne skrevet akkurat det du gjor!

    6. Gratulerer! Gøy med nye perser! Du har så rett om at mye sitter i psyken. Perset selv i går i benk. Ikke planlagt. Møtte ei venninne på trening, og med hjelp av motivering og sikring, så gikk 40 kg opp 3×4. GØy:D
      Håper du får en fin dag i dag, tross lesing 🙂

    7. Så utrolig flink du er! Virkelig en stor inspirasjon 🙂 Lurte på en ting, fikk med meg at du har byttet pulsklokke til polar RCX3, kunne det stemme? Vurder å skaffe meg den selv og hadde vært supert om du kunne kommet med dine meninger/ erfaringer med klokken? 😀 Ha en fortsatt fin kveld solstråle! :):)

    8. Utrolig bra med 30kg økning på 3uker. Holder selv på med trening, men med hoved fokus på vektnedgang å oppbygging av muskler. Har hatt problemer med dårlig motivasjonen før men har snudd seg helt om nå! Det hjelper mye da jeg følger med dere andre som trener og får meg til å pushe meg det lille ekstra som manglet før. Har ikke noen tips ang trening og kosthold?

    9. Teller du med stangen når du sier du tar 60 kg? 🙂 fantastisk gøy med fremgang, og du er helt rå som har klart det på3 uker!

    10. Waaaow! For en fremgang Maren! Dette var et veeeeldig gøyalt, inspirerende innlegg å lese! Hurra for deg, og for stahet og utholdenhet til å forsette og drive på! Deeeeilig når ting løsner litt!

    11. christiners: Det er på en måte det hele bloggen handler om 🙂 Så det er bar eå følge med fremover, og evt lete seg litt tilbake så finner du masse tips. Følg gjerne isntagrammen min, der legger jeg ut mye mattips. Brukernavn: marenerdvik

    12. Tiril: RCX3 er jo en “simplere” klokke enn X5´en, men jeg hadde ikke bruk for en heftig triatlon-klokke så da nedgraderte jeg til x3. Jeg har kun testet den to ganger, men jeg er utrolig fornøyd så langt. Den er enkel og lett å forstå, ser fresh ut og har alle funksjonene jeg trenger ift min trening 🙂

    13. Kari: 3 benøkter pr uke, med gradvise økninger hver økt og null cardiotrening. Bena har kunn fått kjørt seg med styrketrening og ikke slitt seg ut på løping.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg