Onsdags-update

Det er helt tydelig at jeg overhode ikke er alene om å kjenne litt på hva høstmørket gjør med oss. Takk for alle fine kommentarer og takk for alle koselige mail. Jeg sender en god og varm klem fyllt med solstråler og varm energi til dere alle som føler at høsten stjeler energien deres. Flere av dere skrev at det å titte innom bloggen her gav et lyspunkt i en mørk høsthverdag – det må være det fineste komplementet jeg har fått. Gjett om det gir meg bloggmotivasjon, tusen tusen takk!

Det finnes mange måte å ha god helse på, den mest åpenlyse er aktivitet og et sunt variert kosthold. En annen viktig faktor er stress. Stress kan ødelegge mer enn du tror, og det er derfor minst like viktig å sørge for at du ikke stresser unødvendig i hverdagen. Jeg skriver unødvcendig, fordi litt stress er uungåelig, men det er desto viktigere at vi ikke påførerer oss selv unødvendig stress! Kroppen vår er smart, og ved stress så tror kroppen at vi er i fare, da responderer den med å skru ned fordøyelse/forbrening. For hvis vi er i livsfare da er det helt unødvemdig å bruke energi på å forbrenne fett eller hva? Jeg sørger derfor for å finne stressfaktorene i livet mitt og ta et oppgjør med dem før de får lov å lure kroppen min til å tro at jeg er i livsfare (fight-flight prinsippet).

For min del er det en stressfaktor å ha det kaotisk rundt meg. Rot, støv og papirer som flyter rundt skaper stress for meg. Da er det jo fryktelig flott at det enkelt kan gjøres noe med. Så i dag satt jeg klokken på et par timer tidligere og tok en real høst-rengjøring. Kastet alt av papirer og ting man tenker at man kanskje fr bruk for en gang (men aldri gjør det) ryddet, vasket, støvsugde, skiftet på sengen, vasket klær og skapte systemer i alt kaoset. Nå sitter jeg her å nyter kaffen min og kjenner meg rolig og fin i kroppen. En stressfaktor fjernet og det allerede før klokken 09! Ikke værst. 

Hva er dine stressfaktorer? 

Nå har regnet gitt seg her i Kr.sand, og solen titter såvdit frem. Så nå skal jeg knytte på meg joggeskoene og gå meg en tur i frisk luft før det blir forelesninger etterfulgt av jobb på Høyer frem til midnatt. Her går det unna, så det er bare å henge med io svingene. 

 

Smiiiiiil Maren


10 kommentarer
    1. Jeg har det på samme måte som deg med rot… I tillegg til sånne små ting som må bli gjort, men jeg ikke setter av tid til. Skulle betalt den regningen, bestilt den tannlege time eller tatt ut de bildene… Da må jeg på samme måte sett av tid! 🙂

    2. Du ER inspirerende. Jeg har også høstdepresjon. Tenkte å dra meg opp på spinning til halv 7 imorgest, MEN sto opp halv 9. Nå har jeg krypt oppi sofaen med en Atkinsbar og en stor tekopp og tent lys rundt meg og skal nyte en morgenstund for meg selv. Treningen ble litt utsatt, men tar den litt senere, før jeg skal på senvakt.
      Leseplanene mine idag kjenner jeg blir avlyst 🙂
      Ha en strålende dag, Maren! 🙂

    3. du er absolutt inspirerende og oppmuntrende Maren <3 Ei positiv jente!
      Min største stressfaktor er følelsen av at noen ikke liker meg eller er missfornøyd med noe jeg gjør. Dessverre hender jo det "et par ganger" i løpet av et liv...:P

    4. Mine stressfaktorer er definitivt skole. Har du noen tips til hvordan man kan få litt mer oversikt og stesse ned? Jeg føler at det er mye kaos for tiden, og blir veldig sliten av alt stresset. Klarer ikke å legge det fra meg, og trenger noen tips! 🙂

    5. Du virker som en skjønn person. Blir så avslappet av å lese bloggen din. Du er så reflektert! Fortsett å skrive som du gjør 🙂

    6. Det er du absolutt ikke.:) Vi som bor i herlige Norge har fremdeles en god del å gå på når det kommer til å ikke la seg deppe av de 3/4 av året med regn, mørke og kulde.:)
      Min stressfaktor nummer 1 er nok studier. Går mitt siste år av siviløkonom mastergraden nå, og føler at jeg til enhver tid henger etter, burde ha lest det ene og det andre, ikke har sjans til å forstå ditten og datten etcetc. Aaargh. Verste er faktisk når jeg tar meg “fri” fra lesing og gjør ting jeg liker i stedet; da føler jeg I HVERTFALL at jeg henger etter. Haha.:P

    7. Som andre har sagt tidligere her: Du er virkelig til stor inspirasjon både for meg, og mange andre!! Det er ikke for ingen grunn at jeg gleder meg til å sette meg ned med en kopp kaffe og lese bloggen din- morgen som kveld! Alle trenger å stresse ned, og lytte til hva man egentlig ønsker akkurat der og da. Heldigvis er det ingen som kan stoppe oss fra å gjøre det en gang i blant- det kan til og med gjøres ganske ofte! Ønsker deg er fortsatt super lillelørdag, det er snart er jo snart helg igjen 🙂 🙂

    8. Hei!!!!!! Hvordan står det til? Helt til å begynne med at dennna bloggen er den feteste blogen på hele blogg.no, hundre prosent ærlig! Jeg vil bare si unnskyld for at jeg ikke har skrevet komentar de andre gangene jeg har vært å lest her men nokken gannger så er jeg bare littegrann lat så ender man opp med å droppe det. Etter min mening er det nemlig mega munge uhøflige som poster kommentarer. Før fikk jeg nemlig dumme komentarer da når jeg hadde bloggg. Det var kjempe ekkelt. Jeg håpper veldig at du ikke får noen slemme kommentarer og at du får sinnsykt mange flere motiverende kommentarer. Fordi jeg har lagt ned side tenkte jeg at jeg skulle gi deg en link til en konkuranse som jeg akkurat har meldt meg påsignert opp påblitt med pådeltatt på. Premien er et gave kort. Jeg håper utrolig at jeg vinner, men hellet med meg så håper jeg at du skal! Det hadde vært gøy om du ble med!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg