Bort med pulsklokken!

I dag gjorde jeg noe litt sprøtt – jeg kastet pulsklokken min! Det vil si, jeg la den i en boks og puttet den langt inn i et skap. Jeg er rett og slett lei av at en klokke skal bestemme om jeg har en god økt eller ikke, jeg nekter å la meg styre av tall og målinger. Jeg elsker morgenturene mine, og vil nyte dem fullt ut helt uforstyrret av en tikkende liten sak på armen som forteller meg at jeg bør løpe fortere. Så fra nå av styres intensiteten av dagsformen og følelsen i kroppen. Jeg kjenner min egen kropp, og jeg vil styre intensiteten ut i fra egen dagsform, lyst og overskudd. Misforstå meg ikke, pulsklokke er et helt fantastisk verktøy, og jeg har selv brukt det masse tidligere. Nå ønsker jeg rett og slett bare å ha en periode helt uten målinger, tall og fokus på prestasjon. Nå vil jeg bare kose meg på turene mine. 

På dagens morgentur ble pulsklokken skrudd av etter kun 5 minutter, og jeg fokuserte kun på det deilige været, den vakre naturen og den gode følelsen i kroppen. Jeg aner ikke om jeg lå i fettforbrenningsone, eller hvilken prosent av maks jeg lå på, og helt ærlig så bryr jeg meg overhode ikke. Det er befriende å bare jogge rundt uten noen form for prestasjonsfokus. 

Bruker du pulsklokke på kondisjonsøktene dine?


Jeg har senvakt i dag, og hadde egentlig en haug av ting soms kulle fikses før jobb. Tiden har nå løpt i fra meg mens jeg har kost meg ute i solen, så nå må jeg kaste i meg litt lunsj her og komme meg over på jobb. 

Jeg ønsker dere en nydelig dag i solen <3

 

Smiiiiil Maren

10 kommentarer
    1. Jeg skjønner akkurat hva du mener! Har selv valgt å droppe pulsklokken bevisst, for å slippe “stresset” om alle forskjellige tall klokken viser. Koser meg mye mer nå, og slapper mer av under løpeturene, noe jeg tror gjør at jeg presterer bedre også 🙂 Da slipper jeg å bli psykisk stresset, evt skuffet hvis jeg ikke klarer det jeg hadde sett for meg 🙂 Trening skal være kos! Ha en super dag!

    2. Helt enig med dere begge to! Sluttet å bruken min jeg også! Ble for mye stress og presset kroppen mer enn det som var bra til tider på tunge dager.. Utrolig viktig å ta det som det kommer og følge dagsformen!! Ha en fantastisk uke alle sammen!

    3. Jeg bruker aldri pulsklokke. Synes heller ikke den skal bestemme noe som helst og kunne i hvertfall ikke brydd meg mindre om hvor mange kalorier som er forbrent. Synd alt for mange jenter lar seg styre for mye av den! Godt du sprer smart tips til leserne dine.;)

    4. Ana: ja jeg synes det er trist at antall kalorier forbrent (i følge pulsklokken) skal avgjøre om det er en god økt eller ikke. Flere av pulsklokken er også svært misvisende og gir ikke korrekte tall ift antall kalorier forbrent.

    5. Jeg har akkurat begynt å bruke pulsklokka mi. Har meldt meg på både kk-mila og halvmaraton så den er veldig fin å bruke for å vite hvordan jeg ligger an:) men skjønner hva du mener. I dag var ikke kroppen med så da lot jeg være å bry meg om den.

    6. Lise: Absolutt et supert verktøy, helt enig;) man må bare ikke bruke den slavisk å la den “bestemme” over deg. Så kult med KKmila, lykke til 😀

    7. Jeg har litt lyst på pulsklokke, aldri testet det, men har jogget lenge. 🙂 Du sier mange kan være misvisende.. Kan du tipse litt om pulsklokker og hvordan man kan/burde bruke dem? Tenkte det kan være fint å bruke på spinning timer og(?), for å få litt bedre oversikt over hvordan man bruker timen….? Liker bloggen din veldig godt, du inspirerer og får meg ofte til å smile over livet 🙂 stå på videre 🙂

    8. La min også bort i løpe av mai.. Hadde da hatt pulsklokke som et viktig verktøy i ca 2 år.. Men det skapte også mye mas og stress! Bare at den har med antall forbrente kalorier skaper et kaos i hodet ..
      Mn den er fantastisk til å måle tid og fart, det skal den ha❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg