Sunn og god fiskesuppe

Her kommer som lovet, oppskfiten på gårsdagens fantastiske fiskesuppe. Dette er virkelig en av mine favoritter, både fordu den smaker himmelsk, men også fordi den er så utrolig enkel å lage. Det at den er sunnheten selv skader jo heller ikke. 

Jeg tok utgangspunkt i Wenche fra God morgen Norge sin oppskrift, og gjorde noen små endringer som gjorde den litt sunnere, men akkurat like god. Denne oppskriften er beregnet til fire personer. Vi var tre personer som spiste, og selv om jeg tredoblet fiskemengden spiste vi helt opp. 

Ingredienser:

  • 4 stk gulerøtter
  • 1 stk purre
  • 1/2 løk
  • 4 stk sellerirotskiver
  • 3ss smør
  • 1,5 l fiskekraft eller fiskebuljong
  • 600g fiskefilet uten skinn og ben (jeg brukte laks og torsk)
  • 3 dl fløte
  • salt og pepper

 

Fremgangsmåte:

  • Kutt opp grønnsakene og legg dem tilsides
  • Kutt løken i biter og stek den i pannen i et par mnutter til den blir blank
  • Ta fiskebuljongen og kok opp med 1,5l vann
  • Kutt frossen laks og torsk i biter og tilsett dem i gryten med fiskebuljongen
  • Tilsett matfløten i gryten – la det koke i ca 8 minutter, når det er et par minutter igjen tilsetter du løken og grønnsakene. 
  • La det puttre og kose seg i noen minutter, smak til med salt, pepper og litt gurkemeiekrydder. 

 

Tips: Ha litt fersk gressløk i en skål ved siden, og strø dette på toppen til slutt. Nydelig! Denne gressløken er fra egen hage.

Server gjerne med ferske rundstykker til. Dette er en lun og smaksfull fiskesuppe som garantert vil falle i smak. Test den ut, og gi meg gjerne en tilbakemelding på hva dere synes.

 

Smiiiiil Maren


5 kommentarer
    1. Jeg kommenterer så og si aldri på en eneste blogg, men nå har jeg fulgt deg en stund og må rett og slett bare få sagt at du er til stor inspirasjon! Du ser fantastisk ut! 🙂

    2. Den så virkelig herlig ut! Du inspirerer fra alle kanter du 🙂 Oppskriften skal definitivt testes ut og lages til familien.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg