Bentrening

Kryss i taket og stående jubel – denne jenta har trent bein!! Dere som har fulgt bloggen en stund vet at jeg ikke akkurat er spesielt glad i å trene ben, noe som er litt synd da det ikke finnes noe finere en sterke, velformede, muskluløse og trente ben. For ikke å snakke om en rundt, fast og spretten rumpe. Så da er det ingen kjære mor, bena må prioriteres! Nå følger jeg heldigvis en program hvor det er lagt inn en heftig benøkt en gang i uken. Det er helt utrolig hvor mye det har å si at man har et fast program å følge, og spesielt når man ikke har satt det opp selv. Hadde jeg ikke hatt et program i dag så hadde jeg gitt meg halveis, garantert!!

Økten i dag så slik ut:

  • Dype knebøy
  • Glutebridge
  • Strake markløft
  • Dynamiske utfall med Kettlebells
  • Goblet squat

 

En grisetung økt, selv om jeg hadde helt lette vekter på samtlige øvelser. Jeg må rett og slett lære meg å trene ben igjen, og som alle andre nybegynnere så må jeg begynne på scratch og bygge meg opp. For å ilustrere hva jeg mener med lette vekter så hadde jeg 30kg i knebøy og 40 kg i hipthrust. Det er ikke spesielt mye når jeg for et års tid siden lå på 70 i knebøy og 60 i hipthrust. Jeg bryr meg ikke om tallene på vekten, jeg bryr meg kun om følelsen og kontakt med muskulaturen. Jeg har nedprioritert bena, og slitt med kontakten i lang tid, da må jeg ta konsekvensene av det. Heldigvis er det aldri for sent å begynne på nytt, og jeg gleder meg faktisk litt til å bygge opp bena mine sterke og fine. 

Hva er deres tanker omkring bentrening? Elsk eller hat ?

Nå er den rosa kosebuksen på, og jeg ligger rett ut på sofaen. Bena føles helt gele, akkurat slik det skal føles etter en god økt. Etter trening ble det en shake, to bananer og to epler. Vel hjemme lagde jeg en stor salat med en pakke skinke, en pakke røket laks, og en halv pakke med speltlomper til. Enkelt, raskt, næringsrikt og godt! 

 

Smiiiil Maren

13 kommentarer
    1. Hei Maren!
      Du er en stor inspirasjon! Jeg begynte først å trene skikkelig styrke høsten 2012, og enda mer denne våren. Jeg har fått skikkelig sansen for styrketrening istedenfor saltimer (sjølv om det er moro en gang i blant for litt variasjon). Jeg hata beintreninga istarten og elska overkroppstreninga, mest fordi jeg så fortere resultater på overkropp, spesielt armene. Men har i det siste begynt å se resultater på underkropp også og fått god kontakt mer rumpe og lår med blant annet de øvelsene du har tatt i dag. Nå elsker jeg f.eks hipthrust og bulgarsk utfall. Det vil si, det brenner og er et slit når det står på, men jeg elsker følelsen jeg har når jeg er ferdig!! Dessverre bur jeg i Vest-Telemark om sommeren (studerer i Kristiansand og trener på fantastiske Spicheren resten av året) og har ikke tilgang til treningssenter og de gode treningsrutinene mine. Har du tips til hvordan jeg likevel kan få trent skikkelig rumpe, lår og overkropp uten aparater, men på en skikkelig måte, slik at jeg ikke mister alt jeg har jobba for i vår? 🙂

    2. Jeg ELSKER å trene bein, absolutt min favoritt. Har begynt å få sansenen for ryggtrening også nå som jeg har lært hvordan det skal gjøres riktig. Syns også at det er viktigere å ta ting rolig få dem til ordentlig før man sette på masse vekt for å vise seg litt frem. Ikke like kult når du da står igjen med skader elle slitasje.
      Frukt er alltid godt etter trening, litt søtt og syrlig 🙂
      Hva er egentlig speltlomper, er det sånne pøølselomper lagd på spelt? hehe

    3. Å trene bein er knalltungt, men er faktisk favorittøkta mi 🙂 når energien er heilt på plass, er det ingenting som slår endorfinane som strømmer etter ei knallbra bein(!)hard økt 😀
      – tviler ikkje på at du er tilbake på samme nivå som i fjor før du veit ordet av det 😀

    4. Jeg elsker å trene ben! Er innom bena på en eller annen måte i hver eneste økt – klarer ikke la være ;D
      Akkurat nå er favorittene; sumo squat, sumo squat til benk og bulgarske utfall – herlige øvelser 🙂
      Håper resten av oppholdet på sørlandet ditt blir superflott – kos fra ei østlandsjente 😉

    5. Jeg liker å trene ben hvis treningsøkta går bra og jeg merker fremgang. Men jeg gruer meg alltid før 🙂

    6. Hei!
      Ved å benytte 4split, vil ikke resultatene vente på seg? Hehe.. har egentlig ikke peilig på dette, du har sikker gode grunner for å kjøre et slikt program. Men kan du fortelle litt om det?

    7. Jeg hatet det før, men har begynt å elske det. Faktisk såppass mye at jeg har to bendager i uken. Føler ikke at bena mine responderer på mindre pluss at jeg ikke klarer å fokusere på to ting om gangen, så har valgt å splitte rumpebygging med forside lår.;P Jeg tror faktisk man liker det bedre og bedre jo mer kontinuitet man har i bentreningen sin. For da blir man jo bedre i samtlige øvelser og får i tillegg resultater. Så bare å kjøre på. Men har og hatt perioder hvor jeg har hatet det, særlig knebøy har jeg hatelsk forhold til. Da har jeg bare valgt å kjøre de øvelsene jeg liker de periodene og droppe knebøy rett og slett til motivasjonen kommer tilbake.

    8. Jeg ELSKER å trene bein… Forstå meg rett, det er ikke sikkert jeg elsker det akkurat UNDER selve økten, men i etterkant! Waaaow, så utrolig deilig det er når man har brukt beina max, og det nesten kjennes ut som om de vil svikte! Så det er vel kanskje litt på samme måte som med deg, for det er ingenting som gir så god mestringsfølelses som en bra bein økt

    9. Jeg kjører 4 split jeg også Anne,; ben, rygg, skuldre, biceps/triceps. Men kjører som regel 6-7 økter i uken, så da begynner jeg bare på ben igjen på 5 økt. Bytter på med cardio først, og mage kjører jeg de dagene jeg orker. Har merket veldig fremgang, og er sterkere enn noengang. Skjønner ikke helt hva du mener med at resultatene vil vente på seg, ettersom det er slik man bygger muskler. Vil likevel ikke anbefale å trene enkeltmuskler dersom man kun trener styrke 2 ggr i uken, eller dersom målet ikke er å bli større..

    10. Anne: Jeg forstår ikke helt hva du mener med at resultatene lar vente på seg ved å splitte treningen. Det er akkurat slik man begynner muskler, ved å fokusere på hver muskelgruppe og isolere treningen. Det kommer igjen helt ann på hva målet ditt er, og hvilke resultater du ønsker å se. Desom du er helt nybegynner vil jeg, som sagt, anbefale deg å starte med å trene et fullkroppprogram, for så å splitte mer opp etterhvert. Ta kontakt med en personlig trener eller en annen kompetent person slik at du får oppføling som er tilpasset akkurat deg og dine behov. Lykke til 🙂 M

    11. Jeg har som sagt ikke erfaring på området. Derfor jeg spørr.
      Trodde jeg var nødt til å trene styrke på samme muskelgruppe flere gang i uken for å få resultater.
      Takk for at du tar deg tid til å svare, så uvitende mennesker (les meg selv) lærer nye ting om trening!
      Ps: takk for at du inspirerer oss til trening og sunt kosthold.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg