Styrketrening!

Etter en lang periode helt uten struktur på styrketreningen har jeg nå bestemt meg for å ta litt tak igjen. Jeg har brukt tid på å sette opp et program, og nå kan jeg endelig si meg fornøyd med resultatet. Jeg har rådført meg med flere dyktige venner og kolleger, og jeg gleder meg veldig til å kjøre ordentlig i gang. Det er vanskelig å få unna styrkeøktene hvis man ikke har noe program å følge. Det blir ofte slik at man bare surrer rundt på treningssenteret litt uten mål og mening, øktene blir halveis og resultatene lar vente på seg. Jeg anbefaler alle å få satt opp et program som er skreddersydd etter dine forutsetninger og ditt mål! Det er alfa omega for motivasjonen å ha et program å følge. Hvis du vet akkurat hva du skal gjøre, og har en plan i hånden er det så mye enklere å komme seg på trening. Så det var dagens oppfordring fra meg, få satt opp et program og få struktur på styrketreningen din.

Min plan er en 4 splitt, som vil si at jeg deler kroppen opp og trener muskelgruppene fordelt utover fire dager. 

  • Legs + glutes
  • Back
  • Chest + arms
  • Shoulders

 

Jeg ønsker ikke å legge ut hele programmet mitt, da dette er satt opp for meg, ut i fra min erfaring med styrketrening, mine forutsetninger og min målsetning.Det jeg derimot kan gjøre er å tipse dere om fine øvelser for de ulike muskelgruppene, også er det bare for dere å dele opp kroppen slik som dere vil, og putte inn øvelsene dere ønsker. Hvis du er litt i startfasen med styrktreningen ville jeg startet med å trene hele kroppen et par dager i uken, for så å dele opp i underkropp og overkropp etter noen uker, og til slutt gå over til en mer oppdelt splitt slik som vist over.Under vil jeg gi dere en oversikt over mine favorittøvelser på de ulike muskelgruppene. Dersom du trener hele kroppen på hver økt, så velger du deg ut 1-2 øvelser på hver muskelgruppe, trener du mer oppdelt så velger du 4-6 øvelser. Jeg trener aldri mer enn 45 til maks 60 minutter styrke, og det er inkludert oppvarming. Det er ikke jo mer jo bedre, men derimot kvaliteten over det du gjør som avgjør hvilke resultater du får. Kvalitet over kvantitet!  

Det er VIKTIG at du rådfører deg med en personlig trener eller instruktør dersom du er usikkerpå egen teknikk. Vær smart og tenk skadeforebyggende. Teknikk er det aller aller viktigste, og dersom du løfter feil vil det være farlig iform av at du kan skade deg, og du vil heller ikke få de resultatene du ønsker. Så fokuser på teknikk, før du øker på vektene! Start med 10 repetisjoner pr øvelser, 3 sett (runder) pr øvelse. Dette skrives enkelt slik: 10 x 3.

Mine favorittøvelser:

Bryst:

  • Brystpress
  • Flies med hantler
  • Flies i kabel
  • Benkpress på flat og skråbenk
  • Pushups
  • Dips

Rygg:

  • Nedtrekk smalt grep / bredt grep
  • Markløft
  • Sittende/ stående roing
  • Pullups / chins
  • Liggende pullover
  • En arms roing i kabel eller på benk med hantel

Ben/rumpe:

  • Knebøy – i ulike varinater
  • Frontbøy
  • Strake markløft
  • Utfall i ulike varianter
  • Hofteløft (hip trust / glute bridge )
  • Liggende lårcurl
  • Sittende legekstensjon
  • Boxjumps
  • Kickback

Armer:

  • Biceps curl i alle ulike varianter – stang / hantler / kabel
  • Franskpress
  • Triceps pushdown
  • Dips på benk

Skuldre:

  • Skulderpress
  • Sidehev stående, sideliggende, fornoverbøyd
  • Militærpress
  • Fronthev med stang, tau, hantler
  • Sixways

Mage:

  • Planke-varianter
  • Hengende benhev
  • Ulike stabilitetsøvelser i TRX/slynge

 

Bruk google dersom det er noen av øvelsene dere ikke kjenner. Youtube er også supert i forhold til å se teknikk og riktig utførelse av øvelsene. Vær kildekritisk her! 

Ta ansvar for egen trening, og bestem deg for at dette kan DU faktisk klare! Rådfør deg med dyktige mennesker, les deg opp i bøker og på nett. Øk kunnskapen din, ta ansvar og bli din egen motivator og personlige trener. Tar du utfordringen?

Til slutt så må jeg komme med en oppfordring til alle dere vakre jenter der ute. Vær så snill å ta tak i de tunge vektene, og tørr å gi gass på trening. Du blir ikke stor og du får ikke enorme svulmende muskler av å løfte på litt tyngre vekter. Det du derimot kan risikere er å endre opp med en stram, definert  og trent kropp.

 

Smiiil Maren

12 kommentarer
    1. Takk, flotte forslag, trenger alltid litt inspirasjon! Leste du artikkelen om rumpetrening på fitnessbloggen, og hvordan mange rumpe/lår-øvelser bare bygger lår og ikke tar på rumpa. Har du noen tips for oss som ville ha større rumpe men ikke trenger større lår?
      Tusen takk, du er flink 😀

    2. Hei! Har lest at man bør trene hver muskelgruppe 2 ganger per uke for å øke muskelmassen, men hvordan gjør man dette i praksis hvis amn kjører en 4-splitt?

    3. Wow! Kjempebra skrevet! Jeg er helt enig i at man burde være sin egen personlige trener, det er jo faktisk vi som kjenner oss selv best, våre utfordringer, sterke og svake sider. Liker veldig godt at du nevner en del forskjellige øvelser man kan gjøre, men kunne du ha laget et eget innlegg om styrkeøvelser man kan gjøre hjemme, uten manualer, kun ved hjelp av sin egen kroppsvekt? Og gjerne noen gode øvelser for skuldre, elsker å trene skuldrene 😀 Oppdaget at jeg plutselig fikk sånne ”smilefjes” bak på skuldrene når jeg løfter armene, syns det er skikkelig kult 😛
      Er en ny leser, og liker måten du presenterer trening og kosthold på 🙂 Håper du fortsetter, og ha med litt flere oppskrifter 😉
      Får så masse inspirasjoooon!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg