Kosttilskudd – Hva bruker jeg?

Jeg er av den litt kjipe, gamle typen, som mener at man kan få i seg det meste men trenger fra et variert og bra kosthold. Jeg spiser heller en ren proteinkilde i form av matvarer, enn å ta en proteinshake. Men – og ja det er et men her, for det er noen kosttilskudd jeg tar, som jeg virkelig føler fungerer for meg og som jeg er veldig fornøyd med. Det er også utrolig praktisk å kunne ty til en proteinshake dersom jeg ikke får planlagt måltidene mine, er på farten, vil smaksette en matrett eller gjøre en matrett med lavt innhold av proteiner mer proteinrik. Etter svært tunge treningsøkter, hvor kroppen føles helt tom, tar jeg også en shake + en karbohydratkilde. (gjerne frukt, riskaker, rosiner o.l)

Omega3 – Jeg er ikke flink nok til å få i meg fisk, og tar derfor omega3 for å få i meg sunne fettsyrer. Omega 3 er viktig for immunforsvaret, ledd, hud, og langtids effekten for forebyggende hjerte og karsykdommer. Sunne fettsyrer er også stimulerende for fettforbrenning.

Proteinpulver – som beskrevet over så er det supert som et mellommåltid, etter en hard økt, eller fo rå smaksette eller gjøre en matrett med lavt proteininnhold mer proteinrik. Jeg har flere favoritter, og bytter mellom Protein Delite sjokolade, Gold Standard Whey vanilje og Protein Vital jordbær

BCAA – dersom jeg trener på morgenen før jeg har fått i meg mat, så passer jeg på å ta BCAA. På den måten bryter jeg ikke ned muskelmassen min under trening, og går heller ikke helt tom. BCAA er aminosyrer. Dersom du synes dette med BCAA er litt vanskelig, så ligger det en oversiktelig og fin artikken HER.

Dette regnes kanskje ikke som kosttilskudd, men jeg har et par småting som jeg er  avhengi av å ha i hverdagen.

  • Stevia – Jeg bruker det i havregrøten, i kaffen, i kesam/cottagecheese. Supert produkt!
  • Sukrilett – Erstatter sukker her i huset.
  • Crystal – Crystal er min lille hemmelighet for rask energi i en travel hverdag! Jada, det er både kunstige tilsettningstoffer og mye koffein, men vi har alle våre ting, og jeg trives godt med å ta en crystal i ny og ne. Smaken er god, og den gir meg et lite boost. Det at den er knall rosa er jo heller ikke negativt. *smile*

 

Smiiiil Maren

delvis sponset

8 kommentarer
    1. Bruker ikke å mye kosttilskudd selv, prøver å la være. Men må innrømme at proteinshaken har blitt fast på matprogrammet nå – er kun midlertidig da! Magesekken skal ned og alt slik, og ettersom jeg er en travel person så gjorde vi det slik. Kostholdet skal byttes om på i Juni da, da blir det nok litt mer ren mat tenker jeg =)
      Og så er det ZMA om kvelden og litt ekstra energi enten det er i form av piller eller pulver (dette er egentlig uhyre sjelden jeg har behov for, toppen 2 ganger i mnd. hvor jeg virkelig sliter med å komme meg på trening og energi nivået bare er i dass)
      Og så tar man tran. Stevia har jeg nettopp fått kjøpt inn selv gleder meg til å få brukt dette å se hva all begeistringen er for det! Sukrin er fast innventar her også.

    2. hei!
      jeg har glutenallergi og laktoseintolerant. så jeg bare lurer på om du vet om noen proteinpulver uten det? og hvor jeg får kjøpt det? .. og mulig proteinbarer også?
      mvh. tone:):)

    3. Tone: M-faktor er laktosefritt proteinpulver i hvert fall 🙂 jeg kjøpte en bøtte (1 kg ca), ikke så veldig fornøyd så tror jeg har tatt en porsjon av den bare, men det er vel smak og behag.. eller så har de helt sikkert godt utvalg av det på iHerb! Der har de også Quest-barene, som “alle” skryter så fælt av. Glutenfrie (og laktosefrie?). De er, etter min mening, ikke så veldig gode hvis man ikke tar de noen sekunder i mikroen, men da blir de ganske gode!

    4. Hei Maren!
      Husker at du for en tid siden skrev en del om at du brukte Superfood (spirulina o.l.). Gjør du ikke dette lenger, og i så fall hvorfor? Mener å huske at du var så fornøyd med det! 🙂

    5. Hei! Bloggen din og du er så utrolig motiverende, blir alltid blid av å lese bloggen din:)
      Lurte på en ting, blir magen din aldri oppblåst? Jeg er veldig fornøyd med kroppen min og magen min om morgenen, men med en gang jeg spiser noe blir den oppblåst. HAr du noen tips til å unngå dette osv ? 🙂

    6. Marte W: Jo det stemmer at jeg brukte det, og jeg bruker det fremdeles! Jeg glemmer desverre å ta det av og til, og jeg kjenner det på energinivået at jeg ikke er så flink lenger. Så skjerpings der, takk for påpminnelsen 🙂 🙂

    7. Lina: Så koselig å høre, tusen takk! Jeg er ofte oppblåst selv, desverre! Men jeg har funnet ut hvilke matvarer jeg blir ekstra oppblåst av og unngår dem! jeg anbefaler deg å endre litt på kosten din i perioder og kjenne etter hvordan kroppen din reagerer etter du har spist ulike ting. Mange reagerer på meieriprodukter, matvarer med mye fiber osv. Et tips kan være å unngå for mye kunstig søtning, og drikke mye rent vann til måltidene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg