PLANLEGGING!

Nøkkelen til å lykkes med et sunt og variert kosthold er helt klart planlegging – ingen tvil om det! Nå vet jeg mange blir litt oppgitt, fordi det høres så vanskelig ut. Fortvil ikke kjære dere, det trenger ikke være så vanskelig. Her har jeg noen enkle tips om hvordan du kan lage sunne, smakfulle og næringsrike matpakker for flere dager av gangen.

  • Tenk mengde: Lag store mengder når du først lager. Legg flere kylling filet i en stor ildfast form, krydre dem godt og stek dem. Jeg steker mine på 200 grader i ca 40 minutter. Det samme gjelder ris, kok opp en stir kjele med ris, og ha den ståend ei kjøleskapet. Så tar du bare ut porsjonsvis med ris til lunsj / middag.
  • Matbokser: Oppbevar den stekte kyllingen i bokser i kjøleskapet. Det samme gjelder grønnsaker. Kutt opp brokkoli, gulerøtter, blomkål osv i små biter og oppbevar dem i matbokser. På den måten gjør du det veldig enkelt for deg selv når du skal lage lunsj, eller middag i en fei.
  • Lag helt ferdig: Lag lunsjboksene helt ferdig kvelden før. Hvis du har planlagt slik at kyllingen er stekt ferdig, grønnakene er kuttet opp og risen stpr ferdig kokt i kjøleskapet, så er det utrolig enkelt å smelle sammen en super lunsjboks med kyllign, grønnsaker og ris.
  • Smaksettere: For at ikke maten skal bli dvassen eller smakløs så tilsett 3-4 ss med kokosmelk, dette gjør det hele svært saftig og smaker i tilegg sunt. En ekstra bonus er at du også får i deg sunne fettsyrer. Krydder er også et supert tips. Kyllingen krydrer du når du steker den, men strø også litt krydder over den ferdige matboksen til slutt.
  • Varm mat: Nå har du en super god lunsj som absolutt smaker godt som den er. Et godt tips er likevel å varme den et par minutter i micro på jobb/eller skole. Det er utrolig godt med et varmtmåltid midt på dagen og dette gjør også at kokosmelken trekker enda mer inn i maten og gir en vinduelig smak.

 

Ta deg selv det lille bryet med å lage slike lunsjbokser. Du vil være så takknemlig når du smaker resultatet. Det aller beste er at du kan lage opp flere matbokser når du først er i gang, og dermed ha lunsj for tre dager stående i kjøleskapet. Jeg vil ikke anbefale å lage for mer enn 3-4 dager, selv om det fint går ann. På bildet under ser dere hvordan jeg gjør det når jeg lager mine matbokser. Det føles nesten som en liten fabrikk med ulike stasjoner for steking, kutting, damping og pakking. Så enkelt, så lettvindt og så godt!!

Jeg håper virkelig jeg har klart å få frem hvor enkelt og greit det er å lage med seg supersunn, mettende og god lunsj på jobb og skole. Dette er heller ikke dyrt hvis du kjøper frossen kylling, frosne grønnsaker og ris er super billig på asiatiske butikker. Det gjelder forresten ferske grønnsaker også, dem kan du få til en veldig hyggelig pris på diverse utenlandske butikker. Så nå finnes det ingen unnskyldninger, det er verken vanskelig eller dyrt. Ja det krever litt tid, men hvis du ikke er villig til å legge ned den innsatsen så betyr ikke livsstilsendringen nok for deg. Sånn er det med den saken.

Lykke til med matpakkelagingen kjære dere, og fortell meg hvordan det gikk:)

 

Smiiiil Maren

20 kommentarer
    1. Jeg lager alltid matpakker, bor på grønland så har såå mye billig og godt frukt og grønt tigjengelig! Sitter i skrivende stund og gomler på en pakke druer til 4 (!!) kroner 🙂

    2. Jeg har begynt å lage niste kvelden før og jeg elsker det! Jeg gleder meg til lunch hver dag 🙂
      I dag løp jeg forresten også 4×4 intervaller og ble kjempestolt da jeg klarte å løpe like fort som deg, det er så mye lettere når man har noen/noe som inspirer og motiverer deg. Tusen takk for det! 😀

    3. Veldig bra tips, jeg pleier å ta med meg middagsrester som kylling/svin poteter/ris/pasta og grønnsaker på skolen, og det er mange lange blikk etter de matpakkene 🙂

    4. Jeg har blitt veldig flink (ja, jeg skryter av meg selv!) til å lage matpakker i det siste! Så langt denne uka har det blitt salat med reker og pesto på mandag, og salat med tunfisk og egg i dag 😉 Så utrolig enkelt, men så utrolig godt! Planene for resten av uka er også klar, så dette ser bra ut 😀
      Ha en fortsatt strålende kveld, Maren! 😀

    5. Malin: Så flott!! Godt jobbet Malin 🙂 Herlig at du skryter av deg selv, fortsett slik. Du har jo all grunn til det når du er så flink!! stå på videre. smil M

    6. Mari Mushom: Ja så flott!! Utrolig smart å lage klart dagen før, så har du alt klart neste morgen. Knall bra planlegging 🙂 Gratulerer med intervallene, så fantastisk. du har all grunn til å være stolt av deg selv!! Takk for at du deler 😀

    7. Et lite tips for enda saftigere og smakfull kylling:) Stek filetene raskt på begge sider, og krydre dem, i stekepanne. Bare så de rekker å få en skorpe på hver side.. Deretter setter du de i ovnen i 200 grader i 15-18min:) Går enda raskere, blir saftigere og smaker mer!:)

    8. Det er så sant! Planlegging er gull verdt! Et annet tips som gjør at stekingen går enda fortere, man setter på 180garder og varmluft+grill (hvis man har det på ovnen) Det tar ca. 10 min, å du får saftige fileter! 🙂

    9. Takk, Maren! Denne trengte jeg 🙂 Skiftet jobb i januar og der er det smørelunsj hver dag så jeg sliter med å finne tilbake til de gode lunsjvanene! Men nå skal jeg skjerpe meg! Jeg har også lenge hatt lyst til å komme i gang med løping og etter motivasjonsinnlegget ditt klarte jeg endelig å komme meg i gang i dag! 🙂

    10. Hei! Jeg er begynt å planlegge lunsjen og elsker det!
      Men jeg lurer på hvor du har kjøpt de matboksene? Sliter litt med å finne gode matbokser som jeg kan ha lunsjen min i… 🙂

    11. Enormt god side! Har ikke fortiden. Fant imidlertid en bra konkurranse du burde bli med på! Er sånn du kan vinne gave kort! Kanskje du har flaks? 😀

    12. Jeg gjør det enkelt til lunch 1 og lunch 2 på skolen; first price kyllingfilet (gigapakken) inn i ovn 1-2 ganger i uken og grønnsaker, ris/hel bokhvete eller stekte potetbåter til (lages og i svære puljer). Så koser jeg meg heller med mer spennende og variert mat til frokost, middag og kvelds.;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg