Enkelt og sunt middag/lunsj tips

Lykkehyyyyl!! Herligfred for en respons fra dere. Ååå så HELDIG jeg er som har akkurat dere her på bloggen min. Jeg sender et stort smil og en diger motivasjonsklem til dere alle. Dette er kjempe positivt, virkelig, men jeg må likevel få lov å presisere en liten ting. Dette var kun ment som en positiv sak, et boost til dere, et ønske om at jenter skal være snille mot hverandre, spille på lag og backe hverandre, istede for å skule på hverandre, misunne og trekke hverandre ned. Mange av dere forstod dette, og ble like gira som meg – fantastisk!! Desverre var det noen som misforstod innlegget og trodde at nå skulle JEG sette inn støtet og komme i superform. Noen følte jeg støtt av innlegget fordi de mener at jeg allerede er godt trent og spiser sunt, og at dette ble et hån mot dem. Vel – jeg blir lei meg, kjempe lei meg!! Jeg skrev aldri at jeg skulle ned i vekt osv, og det er heller ikke hensikten. Jeg håper jeg nå har fått avklart at dette handler om fellesksap, motivasjon, inspirasjon og viktigheten av at vi jenter backer hverandre opp, støtter og heier på hverandre. En klok dame sa en gang: Du blir ikke bedre, selv om andre blir dårligere. Så la oss heller hjelpe hverandre på veien slik at alle når målet sitt. Deal ?

Dagens trening ble intervaller. Jeg prøvde meg på de skumle 4×4 intervallene igjen. Jeg løp som en potetsekk, og hadde forferdelig lyst å gi meg. Det gikk ikke fort – men jeg fullførte! Denne typen intervaller er det verste jeg vet, og jeg er strålende fornøyd hver gang jeg klarer å gjennomføre dem. Så selv om jeg ikke løp spesielt fort, så fullførte jeg, og det er jeg stolt av. *klapp på skulderen*


Jeg sitter her i sofaen etter å ha kost med meg denne deilige tallerkenen med salat, laks, skinke, og egg. Så dette blir da mitt første tips til dere. Et enkelt og godt middags eller lunsjtips. Det tok meg under 10 minutter å lage dette.

Du trenger:

  • Isbergsalat
  • Avokado
  • Tomat
  • Mais
  • Agurk
  • En pakke skinke
  • En pakke røket laks
  • To egg
  • Mager kesam (eller annen dressing)
  • Speltlomper

 

Kok eggene i 6-7 minutter (hardkokt) og sett dem i iskaldt vann. Kutt opp salat og grønnsaker, kutt skinke og laks i biter, skrell eggene og tilsett dem i salaten. Jeg hadde speltlomper til, og lagde noen små wraps ved å fylle disse med salat og laks/skinke. Dette gir litt mer metthetsfølelse! Dressingen kan enkelt og grei være ren mager kesam, eller du kan teste ut en av Walden farm sine kalorifrie dressinger. Jeg har selv en av disse, og synes den er super god. Min heter Honey Dijon og den kan bestillespå Iherb. Trykk HER for direkte link til dressingen. Her kommer enda et tips, lag dobbel porsjon og ta med deg resten av salaten på jobb/skole dagen etter. Krydder er et annet godt tips, en “kjedelig” grønn salat kan raskt gjøres spennende med godt krydder. Bruk litt tid i krydderhyllen neste gang du erpå butikken, og test ut litt ulike smaker. Dersom du har tilgang til en butikk med utenladske varer så dra dit! Der finnes det ofte masse spennende krydder, disse er ofte “renere” også fordi de ikke er tilsatt sukker.

Nå har jeg satt på filmen Eat, Pray, Love med Julia Roberts i hovedrollen. Har dere sett den filmen? Ååå, den er så magisk! Jeg får en helt unik følelse inni meg av den filmen, og jeg anbefaler alle å se den. Lei den nå i kveld, dette er virkelig en må-se film for alle jenter. hihi.

Nyt mandagskvelden kjære dere, og til slutt: Har du gjort noe sporty i dag, eller tatt et smart matvalg? Fortell meg om det 🙂

 

Smiiiiil Maren

41 kommentarer
    1. Det ble en løpetur ute på 6 km og tacosalat! Omnomnom!
      Herregud, så herlig med denne motivasjonen!
      Sååå fornøyd! Smiiiiil!

    2. er det slik at du løper i 4minutter og tar pause i 1minutt
      eller er det slik at du løper 400meter og tar pause i ca 1min .. eller?

    3. Eat, pray, love er en skikkelig jentefilm, dette i følge min samboer, som ikke klarte å se ferdig filmen da den gikk på tv i går. Jeg satt på opptak, så nå skal den sees her i hus også! For den er herlig. Og må virkelig si at det var kloke ord det med at man ikke blir bedre fordi om andre blir dårligere. Jeg har vært å trena fullkropp styrke i dag og en halvtimesøkt på ellipsemaskinen med god musikk på øra. Bra økt! Fortsett å inspirere! 😀

    4. I dag har jeg tatt mange smarte valg ! Et tips som jeg liker godt er å dandere maten på en pen måte – ser bedre ut og frister bedre. Havregrøt og protein kaffe til frokost , knekkis med grønnsaker og pålegg og oppkuttet Kiwi og appelsin til lunch, hjemmelaga spice torske tomat fiskesuppe til middag og svinekjøtt salat til kvelds! Og årets første joggetur ute ble gjennomført !føles fantastisk !! Marteklem

    5. Ej forstod budskapet i forrige innlegg – saman e vi sterke 😀 ej he både trent og laga sunn middag: heimelaga tacokyllingkarbonade og søtpotetsticks! Naaam 🙂

    6. Det ordtaket tar jeg med meg! Jeg har brukt bloggen din som motivasjon i lang tid nå, men i dag toppet det seg helt – visst skal vi klare å sette inn støtet i retning sommerkroppen! 😉 Tusen takk for at du gir så mye av deg selv og sprer så mye glede!

    7. SÅ herlig!
      For min del starten uken som vanlig, med jobb, deretter ukens første treningsøkt. Idag sto bein på planen, PAIN! Gruer meg alltid til beindager, men fy søren så deilig etterpå! Spiste godt med mat før trening, så var godt rustet, og persa på hver øvelse! Herlig! Tok tilogmed noen ekstra øvelser på overkropp 😉 Deretter bar det hjem for den sultne kroppen. Fortærte en gedigen porsjon kyllingwok med fullkornsnudler, og nå iskrem laget av frosne bananer, bær og proteinpulver! <3 Så nå sitter jeg i sofan, mett, fornøyd, og kjenner meg utrolig klar for din sommerutfordring, Maren! Stå på jenter, mot DERES mål!! 🙂

    8. Jeg er også med! Viktig budskap du kommer med,Maren. Vi jenter burde være mye flinkere til å backe hverandre!
      Bra jobba med intervallene!! Selv har jeg ikke trent i dag,men likevel gjort noen smarte valg. Rester fra kyllingsalaten i går ble lunsj i dag,og så har jeg handlet og fylt opp kjøleskapet med masse frukt og grønt,kylling og fisk. Så nå kan resten av uka bare komme 🙂

    9. Idag dro jeg på trening kl 8, før skolen startet kl 10 idag. Hadde turn på skolen. Deo hjem å laget kylling kjøttdeig, cosskus (en slags ris, nydelig godt) og frisk salat med! Ble grove rubdstykekr og smoothie til kvelds:) Har øvd på prøve i kveld og hatt 2 venninner på besøk! Veldig fin dag:)

    10. Jeg trentee rygg og skuldre idag, spiste en stor tacosalat til middag og laget god og sunn mat til i morgen ! 🙂

    11. Idag morges hadde jeg ikke noe motivasjon til å trene, så da ble jeg liggende i sengen og furte. MEN, jeg innså at den tiden jeg bruker på å furte, den kan jeg like så godt bruke på å trene. Så jammen greide jeg å få rumpa ned til treningsstudiet og løp en hel time på tredemøllen : D så ble det litt styrke etterpå ( ikke så altfor mye styrke, hoho ), og så dro jeg fornøyd hjem igjen : )

    12. Elsker den filmen – skjonner hva du mener med at den er bra aa se for alle jenter! Digger det naar hun sier “ingen man sa noengang nei til en naken kvinne”(eller noe saant!)
      Ellers saa synes jeg du er kjempeflink! er selv veldig redd for aa prove ut intervaller selv om jeg har lyst! Faar vel prove paa de snart!

    13. Denne motivasjonsposten kom på riktig tidspunkt!
      Selv om jeg har en litt kortere frist enn til sommeren med å komme meg i min livs form 😛
      Jeg og kjæresten skal jobbe på 71grader nord, og må komme i form fort som få.
      Så da bar det ut på en joggetur på 11km i går. Sola gikk ned akkurat da vi passerte aker brygge, ah lykke. Kunne jeg bare ignorere sekken han hadde med 17 kg på ryggen… Jaja, hver i sitt tempo.

    14. Jeg kunne ikke vært mer enig!! Vi jenter er altfor dårlige til å backe hverandre opp og gi hverandre motivasjon og støtte, bare fordi man innerst inne er misunnelig..
      Begynte å trene i oktober i fjor etter seks års sofasliting, og har fått gode resultater hittil. I går sa faktisk min PT til meg at jeg var den kunden hans som hadde best forbedring på kortest tid! 🙂
      Men, jeg klarer ikke helt ta det til meg, og klarer ikke helt bli glad for det, for mine venninner er utrolig dårlige på å være støttende. De vet jeg har lagt om livet og treningen, men gidder ikke spørre. De ser jeg legger ut bilder med forbedringen, men gidder ikke kommentere. Jeg burde kanskje ikke la det gå inn på meg, med det gjør det. Så takk til deg Maren, som setter fokus på at vi burde støtte hverandre, ikke tråkke hverandre ned!! 😀
      Du er en stoooooor inspirasjon! 🙂

    15. Jeg elsket det forrige innlegget ditt, veldig motiverende! I går når jeg gikk på trening var jeg litt usikker på om jeg skulle orke, tenkte jeg skulle varme opp enkelt og kjøre litt styrke på rumpe og ben, men bestemte meg etter 10 min på mølla for å faktisk løpe en mil! Og for en utrolig deilig følelse etter, er så altfor lenge siden sist, men jeg klarte det 😀 sommerkroppen here we come!

    16. Hei!
      Fortsatt storfan av bloggen din selv om jeg kommenterer sjelden.. 🙂
      Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg trener bra både styrke og kardio, til tider nesten for mye, men da tar jeg til gjengjeld hviledager. Jeg spiser også veldig bra, får i meg alt jeg trenger både av fett, vitaminer, mineraler, mer enn nok proteiner, og er også nøyen på at jeg får i meg karbohydratene mine fra riktige kilder (grove produkt og grønnsaker, ikke sukker). Jeg spiser sunt, variert og riktig sammensatte måltid basert på naturlige rene, råvarer. Jeg har likevel et problem: jeg greier ikke begrense middagsporsjonene mine. Jeg spiser MER enn en svær mann (ja, mer enn kjæresten og roomiene mine), og selv om jeg ikke lenger er sulten spiser jeg alltid til det er tomt, jeg sliter rett og slett med å akseptere/forstå/gjenkjenne metthetsfølelsen. Om jeg prøver å lage mindre porsjoner er det akkurat som en stemme sier “nå har du spist mindre middag, da kan du like greit finne noe mer i kjøleskapet” og så plutselig står jeg der med cottage cheesen min og gomler. Middagene mine består nesten utelukkende av rent kjøtt og grønnsaker (evt ris/pasta/potet), og litt mer helgekos som hjemmelaget pizza med magert fyll i blant.
      Vil så gjerne bli med på “prosjektet ditt” og ned i fettprosent til sommeren, men per i dag er det middagsporsjonene mine som hindrer meg i dette. Jeg er ikke overvektig i det hele, ligger innenfor normalområdet, men har så lyst å bli mer markert. Frokost og lunsj (og kveldsmat de gangene jeg trenger) er normale mengder på rundt 500kcal ettersom jeg da ikke har med meg mer/lager mer, men middagen tar rett og slett helt av..
      Vet ikke om du har noe svar på dette, eller om du kan hjelpe i det hele, men hvordan begrenser du ditt inntak? Hvordan forteller du deg selv at du faktisk er mett? Hvordan kan jeg lære meg at jeg ikke trenger 3 porsjoner til middag?
      Igjen, super blogg, mye inspirasjon! Ha en fin dag, Maren 🙂

    17. Så morsomt å se noen som også planlegger å starte å forberede seg til sommeren igjen denne uken! 🙂 Dette blir braaaa!! Norge kommer til å ha et land fullt av struttende, fine kropper!
      Igår hadde jeg en helt grei treningsøkt som bestod av hard oppvarming i 10 minutter, deretter kjørte jeg stryke på ben, rumpe og mage:)
      MEN! Det jeg trodde kom til å bli en fin treningsuke, viste seg å ta en bråvending.. Jeg merket at det murret i halsen, og nesen tettet seg i går kveld, og i dag ligger jeg RETT ut! Kroppen verker, halsen er verre, og nesen renner konstant!
      Så mitt spørsmål til deg, Maren/dere lesere er: Hva gjør dere med trening når dere ikke er helt god i formen? Jeg blir rett og slett depressiv hvis jeg ikke får trent, og haaater å bare ligge under dynen.. Skal jeg ta en treningsøkt eller ikke? Jeg vil jo bli fortest mulig frisk igjen så jeg får kommet ordentlig igang!:(

    18. Har vert på ein fantastisk kettlebell-time i dag! Dette var første gang eg prøvde denne treningsformen skikkelig, og gud for ein opplevelse! Kjenner det i muskler eg ikkje viste eg hadde, og fekk opp pulsen skikkelig underveis 🙂 kjekt med eit nytt innslag i treningskvardagen, det gjorde virkelig godt på humøret også 😀
      Ha ein fortsatt fin dag allesammen, og Maren; stå på, du er en større motivasjon en du veit sjøl, trur eg 😀

    19. YES! I’m in 😉 Liker godt utfordringen, og det er helt topp med motivasjonen. OG at det er lov å “klage/innrømme” en dårlig dag eller økt, ettersom dette er noe ALLE har, men få velger å snakke om.
      Min dag har vært kjempe koselig, men startet nok litt seint, og dermed forskjøvet en del jobbing seg. Men det gjør ikke noe, så lenge jeg fortsatt er konsentrert!
      Har endelig begynt å trene om morgenen, og det har faktisk hjulpet meg mye utover dagen. Har ikke alltid vært helt fan av trening, og har vært godt “å få det overstått”. Någleder jeg meg bare mer og mer! Deilig 🙂
      Ha en kjempe fin dag videre, liker bloggen veldig godt 🙂

    20. Hei, jeg lurer på hvorfor du spiser så lite brød? Kan jo være mange grunner til det, men jeg lurte på om du kunne skrevet litt om hvete og andre meltyper? Har jo lagt merke til at du spiser speltlomer 🙂
      Kathrine, hvis du orker så kan du ta deg en god, lang gåtur 🙂 Frisk luft og lett mosjon gjør at jeg føler meg veldig mye bedre når jeg er syk. Hvis det ikke går er det ingenting galt med å ligge i senga og spise mat heller, mens man venter på at kroppen blir bedre 🙂

    21. Gratulerer med å ha gjennomført 4×4, Maren! Du er rå flink 😀 Er ikke så fan av disse intervallene selv, så vet hvor godt det føles når man er ferdig 😉

    22. Kristine: Det er egentlig fordi jeg reagerer med å bli ganske så oppblåst, og fordi jeg ikke føler behov for brød i mitt kosthold. Jeg tar meg absolutt en brødskive ny og ned, men det er ikke det jeg spiser hver dag 🙂

    23. Ingvild Lutro: Åå så GØY 😀 Hvor trener du? jeg vil også på kettelbells time 😀 Det er en fantastisk treningsform, som jeg ofte bruke på min PTkunder!

    24. Kathrine: Jeg ville vært forsiktig med å presse kroppen hvis du ikke føler deg helt i form. Ta deg en fridag, drikk masse rent vann, te med ingefør, lag en stor fruktsalat slik at du får i deg masse vitaminer og mineraler, legg deg tidlig og pass på at du får en ordentlig god natt søvn. God bedring og ta vare på deg selv 🙂

    25. Sunniva: Fy søren så bra 😀 Du er knall flink!! Husk at styrketrening også må til, ikke bare løping. Stå på videre, du er som sagt knall flink 🙂

    26. Kristine: Tusen takk for en herlig kommentar. Ofte er grunnen til at venner ikke gir deg bekreftelse er grunnet i misunnelse. Så hev deg over det, og kjør på videre 😀 Jeg heier på deg!!

    27. Naam, dette så kjempe godt ut! 🙂 Skal helt klart lage dette i morgen! Jeg har trent styrke i dag, og i morgen blir det opp klokken 6 for å løpe 🙂

    28. Trener på sis-sportssenter i Stavanger :)de har akkurat begynt med kettlebells timer der, så no e det berre å håpa de fortsetter :))

    29. Dette bliver min første kommentar på din fantastiske blog, og håber, du kan forstå den, selvom den er på dansk. Jeg har været en trofast følger i ca 6 måneder og elsker at hente motivation og tips fra dig.
      I dag har været en skøn dag. 35 min. løb blev 6 km. 1 times styrketræning og 1 times håndbold senere på aftenen..
      Hvor er man heldig at have det så godt.
      Stort knus og tak!

    30. Om du liker filmen…burde du lese boka. Jeg gråt og lo omhverandre! Filmen ble kjipt iforhold,såååå magisk og mer utfyllende er boka :)))
      Hvordan er 4*4 ?
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg