Mat = Overskudd

Som jeg nevnte var dagen i går slett ikke god. Sliten, slapp og null overskudd. Jeg kjenner kroppen min, og jeg vet hva som må til på slike dager. Uavhengi av om det er helg eller hverdag, trenger kroppen påfyll av energi, så er det det den skal få. Jeg doblet (og mer til) derfor karbohydrat mengden i gårsdagen målstider, og økte mengden. Jeg fylte godt opp med spellomper, ris, havregryn og frukt. Det føles som eneromt mye mat i går, og gjorde meg i grunn bare fryktelig mett og enda mer slapp. I dag derimot – steike flate for en energi på trening! Ikke nok med at jeg hadde enormt trykk i musklaturen, jeg økte også på samtlige øvelser. Jeg måtte smile til meg selv i speilet da 16kg hantlene føk opp i brystpressen, hvor jeg tidligere har slitt med 12-14kg. Stor stas!! Dette bekrefter nok en gang at man MÅ lytte til kroppen, og tørre å fylle på når kroppen kjennes tom og sliten. Det er frustrerende og trist at så alt for mange jenter er så redd for å spise maten sin. For lite mat er mest sannsynlig den største grunnen til at mange ikke opplever den fremgangen og de resultatene de ønsker. Det handler ikke om å overspise og presse i seg overdrevne mengder mat – det handler om å lytte til kroppen, og gi kroppen et energiboost når det trengs.

I dag kjørte jeg følgde øvelser:

  • Brystpress
  • Flies
  • Skråbenk
  • Triceps med tau / stang
  • Preachers curl

 

Etter trening dro jeg opp til Supernature og hamstret godsaker til i kveld.Dere vet alle at jeg ELSKER kålchips, og dette er virkelig den perfekte hverdagssnacks. Med et kaloriinhold som er ca ikke-eksisterende, og en smak som er helt himmelsk har dette vært, og vil alltid være en stor favoritt hos meg. Hele fem store bokser ble med meg hjem i dag, fire med kanel/kakao og en med cheese. Fire av boksene er allerede borte, og det gjør absolutt ingenting. Dette er kun tørket kål med naturlig krydder. En fest for smaksløkene og formen! *smile*

Dagens middag ble Taco – igjen! Jeg må le av min mangel på kreativitet i matveien for tiden. Det blir taco flere ganger i uken. Men jeg tenker hvorfor ikke? Det er det aller beste jeg vet i hele verden, det er sunt og det er latterlig enkelt. Så da ble det taco igjen da, med salat, agurk, mais, ost, avokado, løk, tomat, karbonadedeig, kesam, salsa og speltomper.

Nå skal siste boksen med kålchips nytes sammen med siste episoder av min favorittserie på Netflix. Håper dere har hatt en fin tirsdag kjære dere!

 

Smiiil Maren

18 kommentarer
    1. Du driver kunnskapsopplysning – veldig bra og viktig :-)) å bedre folks kosthold er kanskje det tiltaket som er viktigst for å bedre folkehelsa. BRA JOBB DU GJØR

    2. Hei Maren 🙂 Så bra innlegg!
      Jeg har nettopp satt meg noen nye mål innen styrketrening, men jeg merker at jeg og kroppen min begynner å gå lei de samme øvelsene om igjen og om igjen. Jeg ser du skriver hvilke øvelser du gjør (noe jeg syns er topp!), men det er ikke alle trenings-ordene jeg vet hva er. Så, et tips til et innlegg hadde kanskje vært å skrevet litt mer hva de ulike ordene betyr og hva øvelsene går ut på? Hvis du noen gang skulle gå tom for skrivestoff.. 🙂
      Fortsatt god uke! Tjohei!

    3. Er så viktig det du skriver! Har selv fått erfare hvor viktig det er å lytte til kroppen. Spiste ALT for lite karbs en periode og var ikke noe annet en konstant sliten og svimmel, med engang jeg økte opp matinntaket så økte vektene på treningen også!!

    4. Liker bloggen din utrolig godt, men jeg merker jeg blir litt tja.. oppgitt? når du skriver “Det er frustrerende og trist at så alt for mange jenter er så redd for å spise maten sin. For lite mat er mest sannsynlig den største grunnen til at mange ikke opplever den fremgangen og de resultatene de ønsker”. Det at du får en SÅ stor fremgang av å spise mer dagen før, betyr kun én ting, og det er at du spiser for lite ellers. Du lurer kanskje på “hvem jeg tror jeg er” som sier dette, men dette er altså noe jeg vet helt sikkert grunnet utdanningen min.. Så i stedet for å minne alle andre på å spise nok hver dag, så kan du nok minne deg selv på det også.

    5. Helt enig i at vi må spise maten vår! Jeg har fyllt på med masse sunn mat de siste ukene, og det har gitt enorme resultater innen styrketreninga. Har blitt STERK! Og jeg er så stolt!! 😀

    6. Hei! Jeg lurte på om du kunne skrive hva du tar i de forskjellige øvelsene, og eventuelt repetisjonene, hvis ikke maksen. Synes det er litt gøy å se hva andre tar, og du er jo i god form 🙂

    7. Pearl85; De selges også på “Tilstede – Mat & Mer”, en restaurant i Markens i Krsand. 🙂 I alle fall har jeg sett det der tidligere!

    8. HEI, SKRIVER MED STORE BOKSTAVER FORDI JEG VIL DU SKAL SE KOMENTAREN! KANSKJE LITT DOMT Å KOMENTERE UNDER EN KONKURRANSE SÅ DERFOR JEG GJØR DET! JEG LURER (Å HELT SIKKER PÅ DET ER FLERE ENN MEG) PÅ OM DU KUNNE LAGE ET INNLEGG OM HVA DU SPISER TIL FROKOST, LUNSJ, MELLOMMÅLTID, MIDDAG,KVELD OSV. BÅDE I HVERDAGEN OG I HELGENE OG HELGEKOS?
      OG DU HAR JO DEN KROPPEN! DET VIRKER SOM DU ER EN AV DE GLADE JENTENE SOM LEVER ET LYKKELIG LIV OG HAR DET HELT FINT OG KLARER Å SPISE MYE MAT OSV, DEN MISUNNER JEG DEG MED! JEG HAR HATT EKSTREMT STORE PROBLEMER MED SPISEFORRSTYRELSER OG HADDE NULL ENERGIOVERSKUDD (VAR TETT FØR JEG BESVIMTE PÅ SKOLEN MANGE GANGER) OG NÅR FOLK BEGYNTE Å OPPDAGE DE, SA DE I FRA. JEG BESTEMTE MEG FOR AT JEG KUNNE IKKE LEVE SLIK OG MOTIVASJONEN TIL Å SPISE VAR AT VENNENE MINE SA JEG HADDE RETT OG SLETT FORRANDRET MEG TOTALT. BÅDE PERSONLIGHET OG UTSENEDE, NEGATIVT. DET SÅRTE Å FÅ FØRE DET, MEN VAR AKKURAT DET JEG TRENGTE! SÅ NÅR DEN “ONDE” STEMMEN I HODET MITT SA AT JEG IKKE BURDE SPISE DETTE (SELV OM DET VAR NULL FETT OG NULL SUKKER I) SÅ TENKTE JEG BARE PÅ ENERGIBEHOVET.
      JEG KAN SI AT JEG SLITER MED DENNE STEMMEN ENDA, MEN ALT HAR BLITT SÅ MYE BEDRE! JEG BEGYNNER Å BLI MEG SELV IGJEN, MEN DE DAGENE JEG IKKE TRENER SPISER JEG MINDRE. SKAL DET VERE SLIK? DET ER PÅ GRUNN AV AT JEG VELGER Å GJØRE DET SELV, MEN DET ENDER OPP MED AT JEG ER SLAPP OSV.
      HVORDAN ER TANKEGANGEN DIN MED DETTE Å FÅ I SEG FOR MYE/FOR LITE MAT?
      HVOR OFTE TRENER DU?
      KAN DU LEGGE UT BILDE AV HVA DU SPISE TIL HVERT MÅLTID HELE DAGEN I EN UKE DAG OG EN HELG? 🙂
      ELSKER BLOGGEN DIN, DU ER EN STOR INSPIRASJON OG DU VIRKER SOM EN HÆRLIG JENTE!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg