Mitt kosthold

Goood mandag solrståler!

Jeg har tatt en liten titt på spørsmålene fra spørsmålsrunden, og noe som helt klart går igjen i mange spørsmål er: Hva spiser du? Så da fikk jeg en ide om å lage en aldri så liten bildekolasje til dere, hvor jeg har satt sammen ulike matretter som er typisk meg. Her har dere alt fra frokost, lunsj, mellommåltider, middagsretter og sunne alternativer til snacks. Hvis det er noe dere ikke forstår hva er eller er nyskjerrige på , så for all del – spør i vei 🙂





Håper jeg kan friste og inspirere dere til noen tips til et sunt og variert kosthold. Gi meg gjerne en liten kommentar på hva hovedelementene i ditt eget kosthold er. Hva spiser du helst til frokost, lunsj, og middag? Hva er det beste du vet av snacks? Sunt eller usunt – del gjerne 🙂

Smiiiiil Maren

 

34 kommentarer
    1. Jeg lurer på om du har noen tips i forhold til å dra i bursdagsselskaper og liknende, spesielt i ukedager der det serveres kaker og liknende.. har du noen tips om hva man kan gjøre for å unngå de store smellene i hverdagen? Noe man kan tenke, eller noe man kan gjøre på forhånd? 🙂

    2. Jeg spiser masse havregrøt, har med det på skolen, sammen med en skyr og gjerne en frukt. Til frokost spiser jeg en skål med havrefras. Når jeg kommer hjem fra skolen er det ofte middag, og på kvelden etter trening spiser jeg gjerne laks og egg, eller en salat. Også drikker jeg bare vann.Prøver også å spise litt nøtter innimellom.

    3. Kjempefine matbilder! Spiser mye av det samme som deg. Noe av det beste jeg vet er CC, banan og masse kanel blanda sammen 😀

    4. Utrolig fine bilder!
      Her er frokostfavoritten gresk youghurt med blåbær, honning og havregryn. Legger det lagvis over hverandre og spiser – utroooolig godt!

    5. Tusen hjertelig takk for at du har valgt å lage denne bloggen. Er det et sted jeg får motivasjon er det her inne 🙂 Nå er jeg på min 5 uke med trening, og jeg kjenner for hver økt er det mer og mer glede!! Og har jeg en litt tung dag, så kan jeg bare gå inn på din blogg, og jeg kjenner positiviteten komme :)) Men jeg lurte på en ting, hva anbefaler du å spise før en morgenøkt? Jeg kan ikke spise korn og melkeprodukter pga. intoleranse, så jeg lurte på om du har noe å anbefale? Jeg kjenner at kroppen min liker meg svært dårlig om jeg ikke gir den litt før trening.

    6. Mmm.. Så mye herlig mat du fyller på med! Skikkelig appetittvekkende bilder i allefall! Tenk så mye sunn og god mat som faktisk finnes der ute bare man er selvbevisst og gjør de rette valgene 🙂 Fruktfatene samt pannekakene / lappene så heelt fantastisk ut 🙂 Cravings! Og sushi er virkelig momsemat! Selv er jeg utrolig glad i cottage cheese med sukrin og kanel eller kesam iblandet vaniljestevia og bær/oppkuttet frukt som pære, ananas og melon! Pannekaker toppet med cottage cheese, jordbær og sjokolade- og karamellsirup er himmelen <3 Tusen takk for inspirasjon til matvalg og nye, interessante kombinasjoner av måltidssammensetninger 😉 Noe av dette kan man bare ikke la være uprøvd etter bildene å vise til.. Ble sulten etter middag nå jeg 😮 Ønsker deg en fortsatt flott mandagsettermiddag, Maren! *Smiiiil* ;D

    7. Ingrid: Ikke sant!! Det er virkelig så mye deilig sunn mat der ute, det gjelder bare å være litt kreativ og som du sier litt bevisst 🙂 Ønsker deg en fantastisk uke. smil M

    8. Marielle: Tusen takk for en fantastisk kommentar, nå fikk du frem smilet mitt her. Takk 😀 Da ville jeg feks spist en frukt og et par kokte egg? Eggene kan du koke kvelden før og ha klare i kjøleskapet. eller et par knekkebrød med proteinrikt pålegg. evt en smoothie med frukt og bær.

    9. Oda: Det gjør jeg:) Har ofte havregrøt med bær, kanel og nøtter til frokost. Poteter/ris hører ofte middagen til, men pasta spiser jeg sjeldent.

    10. Stine: Jeg tenker at bursdagselskaper skjer ikke hver dag, og at da skal man få lov å unne seg litt. Alt med måte, men som sagt, bursdager / helger / ferier er det lov å kose seg litt. Dette er min mening og jeg anbefaler deg å holde det sunt og fint til hverdags, og unne deg litt godt i selskaper.

    11. Mengde er nok ganske mye mer enn du tror! Det er her mange gjør feil, de spier rett og slett ikke nok. frokost feks: 1 boks CC, en skyr, 1 yoplait 0,0%, 1 eple i biter, og en håndfull nøtter blandet sammen i en skål med kanel. Middag er ofte 1-2 lakseflet, 2 poteter og et lass grønnsaker, tacosalat med 4-5 spellomper og 1/2 pakke karbonadedeig. osv osv. Jeg ønsker ikke å gå mer konkret inn på akkuratt mengde da dette er det som passer for meg,og min livsstil. Men det er synd å se at så alt for mange jenter spiser minimalt og løper milevis på møllen, samtidig som de ønsker seg markerte definerte kropper og en lavere fettposent. Da er det absolutt ikke oppskriften! Dette kunne jeg skrevet om i evigheter – hovedpoenget mitt er spis nok, og fokuser på ren mat med både protein, langsomme karbohydrater og sunne fettsyrer. :):)

    12. Jeg tror det er akkurat der problemet mitt ligger…dette er f.eks hva jeg har spist i dag: er det aaaaltfor lite?
      M1: 1 1/2 ss kesam, 1/2 banan, litt rosiner
      M2: 3 ryvita med pålegg(sild,makrell,skinke,magerost) 1 egg, 1 eple, melk, kaffe
      M3: 1 rundstykke med pålegg(sild,skinke,magerost) 1/2 banan, 1 neve rosiner, 2ss reker
      M4: 1 skyr
      M5: kyllingfilet med wok og 1 ss cottage cheese
      M6: 4 ss naturell yoghurt med gryn, bær og neve rosiner
      M7: 2 ryvita med pålegg(sild, magerost) + 1 appelsin

    13. åå, nå ble jeg sulten! Det der så veeldig godt ut 😀
      Men de lappene/pannekakene, har du oppskrift på de ? 🙂

    14. Så fine bilder, og inspirerende bilder!
      Hvordan fordeler du maten din utover dagen? lager du alt selv hjemme og tar med deg eller?
      Har du noen utesteder i oslo du kan anbefale som har ok mat som ikke er stappet med karbo eller kalorier?

    15. Tilbake til Nora: Jeg prøver å være flink til å lage hjemme, men desverre blir det mye til at jeg kjøper mat. Dette blir dyrt i lengden og er ikke gunstig. Men i det sist ehar jeg blitt flinkere til å sette igjen mat på jobb (feks: knekkebrød, skinke og annet pålegg + frukt) det hjelper 🙂

      Ja da ville jeg testet ut FRESKO! Ligger på frogner, lapsetorget, like ved Ica atrium, rett over kaffebrenneriet. fantastisk mat og supert næringsinnhold på så og si alt de serverer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg