Fruktfest og hjemlengsel

I skrivende stund sitter jeg godt tullet inn i teppet, med tente lys over hele leiligheten og de nyeste episodene av gossip girl. Jeg har kuttet opp masse deilig frukt som jeg koser meg med, og i grunn så burde alt være helt supert. Jeg har likevel en liten klump i magen, og jeg har funnet ut at det er rett og slett hjemlengsel. Det nærmer seg jul, og jeg har så lyst å være sammen med famiien min. Jeg gleder meg så til pepperkakebaking, julegaveshopping, julkonsert, gå tur i kulden med kakao i hånda, familieselskaper, juleverksted, veninnekos, cafehygge, og bare være hjemme sammen med mine kjære. Fyr i peisen, duft av jul i hele huset, alle samlet, julemusikk og lave skuldre. Jeg gleder meg til å sove lenge, lange frokoster, lese bøker. *sukk* Ja jeg lengter virkelig hjem, og om kun en uke skal jeg hjem til sørlandet. Jeg kan ikke huske sist jeg tok juleferie så tidlig. Jeg klarer ikke slutte å smile ved tanken på det, dagene telles ned. *smile*


Fortell meg litt om dine juletradisjoner. Hva liker du best med julen? Har dere noen spesielle tradisjoner omkring jul? Hva bruker dere å spise på julaften?

Ha en deilig kveld hjerter, her går kvelden med til mer fruktkos (med vaniljekesam og krem) og hygge! Dert gjelder å gjøre det beste ut av det!

Smiiiiil Maren

23 kommentarer
    1. Uff da, kjenner jeg gleder meg til jul og familiekos nå 🙂
      Det jeg liker best er all maten, og alle hyggelige stunder man får i romjulen når folk ikke er så stresset. Vi spiser alltid ribbe med poteter, rødkål og medisterkaker, og rødkålen bruker vi tre dager på å lage. Også lager vi sandkaker og bordstabelsbakkels sammen.

    2. Snart er du hjemme søte deg! 🙂 Du fortjener virkelig en koselig jul og laang ferie!
      Jeg gleder meg også til å være sammen med familien, bake, shoppe og bare kose meg. Siden jeg er svensk så er det alltid en blanding av norsk og svensk julemat 🙂 Maten er vel ikke det som er best, men det å være sammen med nære og kjære.
      Kos deg med frukt og tente lys kjære <3

    3. Jeg har bare et spørsmål.. spiser du kiwien med skallet på? Ser at du alltid har skallet på når den er kuttet opp, nemlig 😮 haha 😀

    4. Har litt hjemlengsel jeg også, men det får jeg alltid i eksamenstiden! Gleder meg veldig til å dra hjem til jul og ha masse tid med familien 🙂 Du var så flink til å svare på kommentarer før! :):)

    5. Huff, skjønner hva du mener! Ikke lett å være utvekslingsstudent i juletider, hjemmelengselen river til tider kraftig i brystet.. Heldigvis skal jeg hjem om to uker, for første gang på leeenge! Får bare tenke at jula blir ekstra fantastisk når man har vært borte fra familien en stund 🙂
      Familietid er det jeg liker aller best med julen! Og den generelle stemninga i jula. Vi spiser pinnekjøtt med alt som hører til på juleaften- det blir ikke jul før det er pinnekjøttlukt i huset!

    6. Familien rundt seg er det beste i julen <3 I år blir det noe annerledes med å feire den i disney orlando. Men jeg tenker det er vel hva du gjør det til selv 😉

    7. føler med deg , teller selv dager til hjemreise !
      Vi spiser lutefisk på julaften , høres fælt ut for mange men for oss er det det som er julaften.
      Elsker lukta av mat, god vin og den roen julen fører med seg.
      Ellers så er det pinnekjøtt med bestemor og bestefar på nyttårs aften , med tanter , onkler og søskenbarn, superkoselig ! Håper uken går din går super fort , å at du får en nydelig jul med dine kjære ! God jul !

    8. Uff, skjønner godt at du lengter hjem i disse tider. Heldigvis bor jeg i samme by som mamma og stefaren min og venner 🙂
      Vi pleier alltid å samles lillejulaften for grøt, gløgg, julemusikk og pynting av treet hos mamma <3 I år skal jeg derimot ha pappa, storebror og svigerinne på kalkunmiddag hjemme - men blir sikkert kjempekoselig det også! Gleder meg til å være vertinne 🙂
      På julaften er det som regel alltid ribbe med tilbehør uansett hos hvilke foreldre vi feirer hos. Er vi hos mamma pleier det å bli pakkeåpning med noe godt drikke inntil, før vi spiller Fantasi og ler oss halvt ihjel av hverandre :-p Love it!
      Også er jeg absolutt nødt til å spise pinnekjøtt iløpet av jula, hvis ikke er ikke jula komplett for min del, hehe.

    9. Hei Maren!
      Leser bloggen din hver dag, og syns du er helt super! Bloggen din blir man alltid glad av å lese, og hjelper veldig på en tung eksamensdag som i dag 🙂
      Akkurat som deg, så elsker jeg julen og alt den innebærer. Også elsker jeg at det er kaldt og så mye snø! *julestemning* På julaften spiser vi ribbe, medisterkaker og julepølse. Ellers er min tradisjon å stå opp tidlig på julaften og se på alt det koselige som er på tv sammen med lillesøsteren min (selv om jeg er 25 år. Man blir liksom aldri for gammel for det). Også spiser vi grøt med mandel i 🙂 Premien er alltid flaxlodd, da ingen av oss er noe spesielt glad i marsipangris 😉

    10. Christina: Åå så mye koselig! Jeg må også alltid tidlig opp på julaften, helst med dyna med ut i sofaen, spise pepperkaker i pysjamasen og se på juleprogrammene på tv. Åååå nå gleder jeg meg enda mer til jul , takk for at du delte dine nydelige juletradisjoner 🙂

    11. Min faste juletradisjon er: Julegrøt og gløgg hos “filletanta” mi på lillejulaften (I år, så må jeg stenge Sats, så er ikke hjemme før seint! 🙁 ) Men ellers så er jo julefrokost en tradisjon og etter det drar meg og faren min på kirkegården og tenner lys. Mine oppg. på julaften (hvis vi feirer hjemme) er å piske krem og lage forett. Å det er en veldig hyggelig ting å gjøre, stor koser meg på kjøkkenet! Eller så er 3 nøtter til askepott med masse julegodis et stort must!! 🙂 Jeg kjenner jeg gleder meg til julen!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg