Sjokoladegrøt

La meg introdusere dere for min nye frokost, da da da dam di dam: SJOKOLADEGRØTEN!

For å lage denne deiligheten trenger du havregryn, proteinpulver med sjokoladesmak og vann. Så enkelt og så godt! Så kan man selvfølgelig pimpe opp grøten med ulike godsaker, men grunnoppskriften på grøten er så enkel. I morgen skal jeg lage vaniljegrøt, da bytter jeg bare ut sjokoaldesmaken på proteinpulveret, med vanilje. I min grøt har jeg følgende:

  • 80g havregryn
  • 30g proteinpulver
  • Kanel
  • Stevia til ønsket søtning
  • Eple

 

Proteinpulveret blandes i en shake med vann på forhånd og helles over grynene i gryten, på den måten unngår du at proteinpulveret klumper seg. Spe på med vann etterhvert som grøten begynner å koke. Følg med! Det er fort gjort at grøten brenner seg i bunn hvis du ikke tilsetter væske underveis. Bildet over viser gårsdagens grøt med eple og pære kuttet i biter. I dag brukte jeg bringebær i grøten min. Mmmm. Annen type frukt eller bær kan også brukes. I morgen tenkr jeg at jeg skal ha litt blåbær i vaniljegrøten min.

Hvordan tilbereder du dine havregryn?

Smiiil Maren

24 kommentarer
    1. Ca 1/2 dl store havregryn, blandes med 1 1/2 dl vann, skal bare kokes noen min så det ikke blir grøt! Kutt opp ett eple, en pose frosne bær. ( lurt å varme disse litt) og en skyr! Min frokost (:

    2. 1 1/2 dl havregrøt(uten tilsatt sukker, som er i porsjonsposer), 3 dl soyamelk light og vann til ønsket konsistens. Har også oppi stevia vanilje eller english tofee. På toppen har jeg maasse kanel og litt sukrin. Idag prøvde jeg meg med bittelitt apple pie spice i og det var ikke så ille, bare man ikke tar for mye, kan fort bli litt for mye smak 😉

    3. Hej Maren – er en dansk pige, som følger dine fine og inspirerende blog 🙂 Tak for den!
      Har et spørgsmål, som godt nok ikke har ngt med lige dette indlæg at gøre, men prøver alligevel: kan du anbefale nogle mærker proteinpulver? Både mht effekt, smag og pris. Skal ud og investere i ngt proteinpulver som supplement til kosten og træning, men synes markedet er stort og forvirrende!
      -Terese

    4. Jeg pleier å gjøre det samme jeg, bare med vanilje protein pulver, og da blander jeg Sukrin og kanel isammen til at strø på grøten 🙂

    5. Ikke for å være en gledesdreper her, men hva er proteinpulverne du bruker basert på? De aller fleste er basert på myse eller kasein, altså rent melkeprotein 🙁

    6. Nam det så godt ut, som en skikkelig god dessert!
      Jeg bruker å koke havregryn med melk og vann, halvt om halvt. Så har jeg banan og lettsyltettøy på toppen, mmm <3

    7. Hehe, jeg lager meg en sjokoladegrøt som består av havregryn, sukrin, proteinpulver, soyamel, solsikkefrø, kanel og litt kakao hver dag og alle jeg kjenner syns den ser så kvalmende ut, men jeg syns den er såå god!!

    8. NAM 🙂 Det kan vere lurt å koke opp grøten først og deretter tilsette proteinpulver, på den måten blir ikkje grøten seig, som den ofte kan bli viss proteinpulver koker.
      Min yndlingsgrøt: store havregryn kokes på melk (evt vann),med sesamfrø, linfrø og krukakli (fiberrikt). Når det har kokt opp, tilsetter eg proteinpulver (vanilje!) 1 ss cottage cheese og 1 ss magerkesam. Så krema og så god! Dei som ikkje liker havregrøt har virkelig ikkje prøvd ein pipma versjon av havregrøten 🙂 Ha ein nydeleg dag 🙂

    9. Jeg pleier å blande havregryn, hvetekim og kruskakli med kaldt vann om kvelden og lar det stå i kjøleskapet over natten. Om morgenen nyter jeg grøten med litt sukrin på 🙂 kjempegodt!

    10. Nå er kanskje jeg helt utafor her, for jeg har ikke proteinpulver og heller ingen planer om å gå til anskaffelse av d.. Men funker d vel så greit m feks oboy??
      Ikke helt sunnhetsfreak, dør ikke av litt sukker og karbohydrater av og til;)

    11. Takk for tips 😀 Dette smakte kjempe godt 🙂 Liker blogger din utrolig godt! Er ikke så flink til å kommentere, men du skal vite at jeg synes du er kjempe flink 😀

    12. Jeg er stor fan av havregrynsgrøt, så dette må jeg teste 😀 Men hva slags type sukkererstatning er det du bruker på grøten ? Jeg synes noen typer blir alt for søte til å kunne strø det over grøten, så hadde vært fint med noen tips der 🙂

    13. Bruker du whey protein? Hvis det får du fremdeles i deg melkeprodukter gjennom proteinpulveret ditt. Utrolig mange som reagerer på det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg