Jeg har slått opp med Mr.Cottage cheese

Alle som har fulgt denne bloggen en stund vet at jeg virkelig ELSKER melkeprodukter. Jeg spiser cottage cheese, skyr, kesam og yogurt hver dag, flere ganger til dagen. Det er absolutt det beste jeg vet! Jeg har postet utallige bilder her på bloggen med mine nydelige frokostskåler. Cottage cheese, med skyr og vanilje yoghurt, med masse hakket frisk frukt, hakkede nøtter og lune bær over. Mmmmm. Nå har det seg slik at jeg den siste tiden har hatt utrolig mye vondt i magen, og ikke helt forstått hva som er årsaken. Flere har nevnt på at jeg har et unormalt stort inntak av meieriprodukter, og at det kan ha en sammenheng! De siste dagene har det vært litt hektisk og da har det gått mye i kjappe løsninger med ulike meieriprodukter, paralelt med dette har magen vært fryktelig vond i den samme perioden.



Så nå er det kutt! Jeg skal rett og slett forsøke å kutte ut alt av meieriprodukter over en periode for å se om dette kan hjelpe. Mange reagerer på meieriprodukter, og det kan være at dette er tilfelle for meg også. Den enkleste måten å finne ut av det på er å være en periode helt uten. Jeg gruer meg ordentlig! Det høres kanskje teit ut, men når jeg er så uendelig glad i det, så blir det et stort savn å droppe det helt. En svært positiv ting er det økonomiske aspektet, for det er fryktelig dyrt med cottage cheese, skyr, og kesam. Når man har mitt forbruk hvor det gjerne kan forsvinne tre, fire bokser til dagen, så kan dere tenke dere hvilke summer mitt matbudsjett kan komme opp i.


I dag morges spiste jeg opp absolutt alt jeg hadde av meieriprodukter i kjøleskapet i ett og samme måltid. Det ble en gigantisk meieriprodukt-fest bestående av to bokser cottage cheese, fire yoplait yogurt vanilje og en skyr. Jeg må nesten le av min evne til å spise melkeprodukter, det finnes ingen bunn – jeg elsker det! Men nå er dette kjælighetsforholdet avsluttet – jeg har slått opp med cottage cheese!! Jeg har nå vært på butikken og handlet inn havregryn, egg, skinke, spellomper, og masse salat/grønnsaker. Nå skal det bli fart på sakene på kjøkkenet her, så følg med fremover for masse nye mattips.

Er det noen av dere som har erfaring med at dere reagerer på melkeprodukter??

Smiiil Maren

50 kommentarer
    1. Jeg har vurdert å gjøre det samme en stund.. Mistenker at meieriprodukter er det som er grunnen til at jeg har fått litt akne i ansiktet 🙁 men det er jo så goooodt!

    2. Andrea: Ja det er jo også en viktig grunn! Flere reagerer kraftig på meieriprodukter i form av utrudd i huden. Jeg har ikke vært så plaget med dette, men har flere venner/kunder som har kjent på dette.

    3. Kjenner meg igjen med avhengigheter, men jeg holder meg til en skål om dagen jeg da 🙂 Håper egentlig for din skyld at det ikke er dette som skylder den vonde magen!

    4. Det er veeeeldig vanlig å reagere på melkeprodukter, så blir ikke overrasket om du også gjør det! Men.. spiser du cottage cheese med bær liksom? Er det ikke vanskeligere enn det? Trenger litt tips til sunnere alternativer skjønner du!

    5. Jeg blir kvalm, og får ufattelig vondt i magen av meieriprodukter! Jeg begynte å reagere på det litt og litt, men fortsatte jo med det, fordi meieriprodukter er det beeeste som finnes! Helt til jeg hadde magevondt og oppkast i 5 dager, på grunn av det. Nå prøøøver jeg å holde meg unna, men det er liksom ingen helgode erstatninger :-/ Så kom gjeerne med froksottips!! Lykke til 🙂

    6. Yeeey, digger når du kommer med oppskriftstips! 😀
      Men, må du droppe alt av meieriprodukter på en gang? Jeg tenker at siden du har hatt et over gjennomsnittlig inntak av meieriprodukter kan det jo godt hende at du bare må kutte ned litt.. 🙂 Det hadde vell igrunnen vært det beste for deg som elske meieriprodukter;)
      Ha en strålende dag:D

    7. Jeg har hatt samme problemet.. så testet ut litt frem og tilbake. så nå spiser jeg bare cottage cheese og soya melk. ellers går det mye i havregryn, egg og grønnsaker…

    8. Ja, jeg er laktoseintolerant så må unngå alt for mye mejeriprodukter. Men reagerer kun på store mengder laktose, så en Skyr i ny og ne går greit. De vanligste symptomene er vondt i magen, dårlig hud og/eller luft i magen.
      Heldigvis finns det laktosefria produkter og laktrasetabletter, slik at du kan spise litt mejeriprodukter uten at det blir kaos :-). Men det beste er jo om du tar kontakt med sykehuset, og gjør en allergitest. Da får du beskjed med en gang.

    9. Jeg gikk rundt med mageproblemer i 6 år før jeg omsider fikk somlet meg til legen og fant ut at jeg var laktoseintolerant. Jeg elsker også melkeprodukter, og var veldig spent på hvordan det skulle gå å kutte ut mye av det jeg pleide å spise så mye av, men det gikk overraskende fint:) Melkesjokoladen var verst;) Nå har jeg derimot funnet et produkt som gjør at jeg kan spise laktoseholdige produkter som normalt igjen; de har det bl.a. på apoteker i sverige og på iherb ( http://www.iherb.com/Ganeden-Digestive-Advantage-Lactose-Defense-Formula-32-Capsules/36684 ). 😀 Lykke! De tablettene som selges i Norge som man spiser til det laktoseholdige måltidet funker ikke så bra for min del, men disse fungerer kjempebra! Anbefales:)
      Håper ihvertfall at du finner ut av mageproblemene dine, vet hvor slitsomt det er å ha det sånn!
      Ha en strålende dag!:)

    10. Lykke til med ditt nye prosjekt og kondolerer med tapet. Men det går nok bra etter hvert når du bare får vendt deg til det! Jeg gleder meg til å få tips til alternativer til frokoster og andre måltider basert på melkeprodukter. Elsker samme frokostblandingen som deg med CC, skyr, yoplait ++, men prøver å begrense inntaket noe. Kjører f.eks rå havregrøt eller chiagrøt (chia+vann som står over natten) som jeg rører inn rå kakao (nibs eller pulver), proteinpulver, nøtter og eller gojibær etter trening om morgenen. Funker som bare det! Et tips hvis du liker chia 🙂
      Ha en fin dag!

    11. Håper du får mindre vondt i magen da. Har samme problem selv. Men du, soyayoghurt er faktisk kjempegodt! Spesielt den med blåbær 😀 Det er jo ikke melk i de. I tillegg finnes det i andre smaker og i tillegg ost, fløte, rømme osv. Jeg er vegetarianer, så jeg har prøvd yoghurtene. Mamma elsker de også 🙂 Ha en fin mandag, søte Maren! Klem

    12. Hei Maren!
      Utrolig kjedelig hvis man reagerer på noe man syns er så utrolig godt!
      Men jeg har stor tro på “alt med måte”
      Så lenge du kanskje bare spiser en boks av disse meierifavorittene dine istedet for å blande tre-fire bokser så går det nok bra og kroppen klarer å håndtere det 🙂
      Da blir det bare til at man nyter det litt ekstra akkurat da.
      Uansett, masse lykke til!! 🙂

    13. Ja, jeg tåler heller ikke mejeriprodukter særlig godt. Har også altid været glad i skyr og yogurt om morgenen, men prøver at skære ned på mit indtag. Så glæder mig til at se hvilke alternativer du finder på 🙂

    14. Jeg hadde det helt likt for noen uker siden og en periode i sommer! MYe vondt i mage, kvalm og mye luft. Gikk 2 uker uten laktose i det hele tatt og det hjalp! Men jeg er nok ikke allergisk eller intolerant, men bør bare ikke spise enorme mengder som jeg gjorde. minst 2 måltider om dagen med kesam skyr og CC. Nå holder jeg meg til 1 måltid om dagen og litt mindre mengde og det funker helt supert!!! =)

    15. Hei, har selv laktose intoleranse og på toppen har jeg cøkiaki så i mitt hus er det værken gluten eller melk. Men det er ikke noen grunn til å sette seg på bakbeina, det finnes utrolig mange goe soya og ris produkter som kan brukes isteden for melk, jeg er for eksempel avhengig av soya yougert og soya sjokolade melk:) Tine har også mange laktose reduserte produkter, så d er bare fantasien som setter grenser.Det er også en glad nyhet at de fleste som ikke tåler laktose kan forsatt spise harde oster som norvegia for den inneholder ikke laktose bare melke protein, jeg elsker ost 😀 p.s har ikke fulgt bloggen din så lenge, men den er blitt min lille pause i en ellers travel hverdag, og positiviteten og energien din smiter over:D så tusen takk for en super blogg

    16. Åj, dette var en trøst å lese. Jeg sliter med samme problem. Mistenker at laktose er grunnen til mye magesmerter. Spiser mye melkeprodukter, men drikker aldri melk. For noen uker siden drakk jeg et melkeglass for første gang på årevis og fikk kjempe reaksjon i magen. Etter det har jeg sett sammenhenger med skyr, kesam osv. Hadde en legetime i dag for å ta tak i problemet men viste seg å ha vært en misforståelse angående tidspunkt. Må vel ta saken i egene hender og bare kutte ut produktene for å se om det blir noe bedring!
      Meeeen det er vanskelig. Har liksom ingenting jeg har lyst til å erstatte det med:/
      Lykke til:)

    17. om du ikke er aktoseintolerant, også ikke spiser melk (laktose) på en stund, da kan du bli intolerant.. Det lureste er kanskje å kutte ned, isredenfor å kutte ut?
      Hihi, jeg har det på samme måte selv.. En halv boks CC til frokst, skyr til mellommåltid og litt kesam til middag eller kvelds – det går bra. Men hadde jeg spist mere melkeprodukter til kvelds f.eks- så hadde magen strittet imot..
      Var på supernature å fredag forresten Fy søren den kålchipsen!!! <3
      Hellemåne!

    18. Er i min andre uke på “avvenning” fra CC selv nå. Aldri hatt problem med magen, men mange andre ymse symptomer, deriblant uren hud og utslett. Får se om det hjelper. Etter ei uke savner jeg det overhodet ikke! Og det beste er at lommeboka ikke blir så fort tynn . Vært storforbruker selv nemlig. Lykke til med prosjektet 🙂

    19. Kan jo hende det har noe med mengden å gjøre? Reagere selv hvis jeg spiser mye cottage cheese men kan godt ha to skyr til dagen uten at det gjør noe.. Spiser heller ikke “ubegrenset” med frukt og bær for magen kan jo da lett bli litt vrang for de fleste.. Håper du finner utav det!

    20. Har lenge tenkt på det samme selv, for mistenker ar meieriproduktene gjør slik at jeg hele tiden er så slimete i halsen… men så er det det å komme seg så langt at en kutter det ut for en periode, noe jeg ennå ikke har klart! For som du sier, så er det jo så utrolig godt 😛

    21. I Sverige har de mye produkter som du kan spise om det er laktosen i maten du reagerer på, men dette hjelper ikke om det er selve melka du reagerer på. Prøv en periode helt uten, og så kan du prøve en periode med produktene som ikke inneholder laktose. Jeg har laktoseintilleranse og begge disse periodene gikk bra for min del uten magesmerter, men da jeg prøvde med litt produkter med laktose i igjen, kom magesmertene tilbake.. Heldigvis får de mer og mer produkter inn som er laktosefri i Norge nå!

    22. åå hjelpes – jeg misunner deg ikke! Jeg er like avhengig som deg, flere bokser til dagen! Håper for din del at det ikke er det du reagerer på, for det er virkelig ille så måtte gå uten cc, skyr, yoghurt og kesam. Selv kjenner jeg at jeg reagerer på mye frukt og grønnsaker, spesielt frukt. Kanskje du kan prøve å kutte dette hvis det viser seg å ikke være meieriproduktene? Lykke til uansett 😀 håper du finner ut av det!
      Og jeg glemte nesten det viktigste: jeg ELSKER bloggen din! Du er et utrolig sunt forbilde, og du virker som om du har funnet den balansen i livet – balansen mellom trening, kosthold, jobb, venner, alt… og så virker du SÅ positiv og herlig! Nei, bloggen din er virkelig et friskt pust i hverdagen min. Fortsett med den gode jobben du gjør og med å være den herlige jenta du er 😀

    23. Har slitt med dette selv. Jeg spiser cottage cheese hver eneste dag til frokost. Til meg hjalp det å kutte ned 🙂 Så istedenfor å spise melkeprodukter både til frokost, lunsj og kvelds hjalp det å kutte ned til kun frokost 🙂 Så kanskje kan du fortsatt ha skålen din til frokost 🙂

    24. Er typisk å vere avhengig av det man ikkje tåler.. eg elsket yoghurt, ost, sjokolade, melk osv, og hadde masse mageproblemer fram til 1.klasse når vi endelig fant ut at eg ikkje skulle ha melk.. og hvetemel.. er no så og sei kvitt alle mageproblemer etter å ha kutta ut de tingene 😀
      Masse lykke til!;)

    25. Herregud, det høres ut som beskrivelsen av meg 😛 Jeg også har et avhengighetsforhold til meieriprodukter, og er sikker på at jeg hadde klart å leve på et kosthold av disse alene 😀
      Men, ikke bra å høre at du får vondt så i magen. Håper du finner ut av det!, og at du i fremtiden kan kose deg med litt melkeprodukter da, om ikke annet 🙂

    26. Selv er jeg også blitt helt avhengig av CC og skyr og tror ikke jeg hadde klart å vende meg av det! Har heldigvis ikke reagert noe på dette enda, ettersom korn produkter er det jeg reagerer på. Håper ikke jeg gjør det heller, hehe 😀

    27. Ja, jeg har selv reagert på meieriprodukter, og da spesielt på melk! Kuttet ut melk så godt som jeg kunne i ett halvt år, og etter den perioden har jeg kunnet drukket det på samme måte som før! 🙂
      Så for meg fungerte det fint med bare en “liten” pause fra det!
      Får håpe det fungerer for deg og! Lykke til 🙂
      Gleder meg til mattips 😀

    28. Jeg har fått beskjed av legen min nå og å både kutte ut gluten og melk, det er sannelig ikke bare bare! Men dersom det er det jeg blir så dårlig av må man jo bare prøve 🙂 men det kan være veldig lurt at du kommer deg til lege og forhører der samtidig! Det har litt med om du skal testes for det og, samt at det er fare for å bli intolerant dersom du kutter ut helt uten å ha laktoseintoleranse! Lykke til 🙂

    29. Det kan hende du bare må redusere mengden litt og at du ikke trenger å kutte det helt ut. men håper det ordner seg :))

    30. Hei Maren!
      Det høres veldig ut som laktoseintoleranse ja. Desverre 🙁
      Det er to forskjellige varianter av de som reagerer på melk. Det ene er melkeproteinallergi og det andre er laktoseintoleranse. Melkeproteinallergien innebærer at immunsystemet også reagerer, gjerne med utslett. Da må man holde seg unna alt av melkeprodukter, for å ikke forverre allergien. Denne formen er imidlertid (og heldigvis) vanligst hos spedbarn og små barn. Sønnen min på snart 2 år har melkeallergi.
      Laktoseintoleranse innebærer at mage-tarmsystemet reagerer på melkesukkeret. Ofte kan man spise litt melkeprodukter, og gjerne de melkeproduktene som inneholder lite melkesukker. For eksempel gulost eller proteinpulvere basert på melkeprotein. Dette er den vanligste formen for reaksjon på melk hos voksne. Jeg har enten laktoseintoleranse eller melkeallergi, mest sannsynlig en form for laktoseintoleranse som gjør at jeg reagerer på bittesmå mengder med melkesukker.
      Du gjør lurt i å droppe ALT av melkeprodukter i en periode (minst 2 uker) for å prøve ut. Husk at mange ferdigprodukter inneholder melk, og proteinpulver basert på myse eller kasein. Les innholdsfortegnelsen, melk i “kamuflert” form er tilsatt utallige produkter! Det er selvfølgelig mye lettere for deg som spise rene produkter og lager mye mat fra bunnen. Det finnes kjempegode erstatninger for det meste, basert på soya, ris eller havre. Det gjelder bare å finne den rette erstatningen. Jeg lager kjempegod risengrynsgrøt, bursdagskaker og pizza – uten melkeprodukter 🙂 Det er absolutt en tilvenningssak. Det kjipeste er den gode proteinkilden melk er, og gjerne sunne alternativer til “hurtigmat” som cottage cheese. Det er det jeg savner mest, det og Skyr og kesam. Og sjokolade selvfølgelig. Jeg er tidligere sjokoholiker 😉
      Å spise ute er vanskelig, men mest sannsynlig vil du tåle noe melkeprodukter dersom du holder deg unna dette til daglig. Dersom du tåler nok til å kunne spise mat som er stekt i smør eller margarin, og kanskje litt saus – er det så vanvittig mye lettere 😀 Heldigvis er sushi uten melk! Hurrra 😀

    31. Hei Maren 🙂
      Jeg har i noen år hatt mye vondt i magen, men aldr skjønt hva det kan være… For det meste så blir jeg kjempe oppblåst og vondt i magen generelt… Men her en dag så drakk jeg et glass med melk, og fikk akutt vondt i magen… Og da slo det meg at jeg kanskje kan ha
      Melkeintoleranse…
      Men lurer nå på om det går ann å testes for dette hos legen..
      Hadde tenkt til å teste ut å kutte ut melk og melkeprodukter helt, men syns det er kjempe vanskelig…

    32. Hei Maren,
      Jeg har laktoseintoleranse og må holde meg unna ren melk og fløte. Biola er dessverre heller ikke bra for min mage. Men jeg kan spise CC, skyr, yoghurt, rømme, ost – egentlig alt som har et høyt innhold av melkesyre. Melkesyrebakterier livnærer seg jo av sukker, altså melkesukker/laktose – og dermed er ikke innholdet like høyt her. Spørs om det kan være proteinet du ikke tåler? Ta en pause fra mr. Melk, og innfør det sakte, men sikkert igjen etter en måneds tid. Du kunne jo da prøvd med latosefrie varianter, før du går over på vanlige produkter. Slik ser du hva som fører tl hva. Lykke til!

    33. Fina!!! Nå gleder jeg meg til masse nye mattips fremover! Elsker jo bloggen din og elsker også CC/Skyr/Bær måltidene dine, men av ulike grunner kan jeg ikke spise det 🙁
      Som Ingvild skriver over her er det ikke bare laktosen folk reagerer på slik som mange tror, men melkesukkeret(?) eller melkeproteinet (?). Det er iallefall slik i mitt tilfellet og jeg har (desverre) fått en mye bedre hverdag ved å kutte alt av melkeprodukter.
      Hvis cravingen blir for stor hjelper det litt med litt havregryn med masse nøtter, frø og bær enten med økologisk rismelk eller soyayoghurt, så det kan du jo prøve 🙂 Det negative er jo at man ikke får i seg like mye protein som med melkeproduker, så blir spennende og se om du har noen gode tips vedr. dette.
      Lykke til, keep us updated! 🙂

    34. Kom deg til Sverige, Maren..og kjøp med deg et lass av mager kesam og cottage cheese. De fås begge i laktosefri-varianter:) Fryses kan de også!

    35. Jeg hadde samme greia her nylig. Hadde slitt i et år med vond mage og merket kun forbedring da jeg var på ferier etc (spiste null meierivarer omtrent i syden feks da kosten var helt annerledes med brødskiver til frokost og store middager ol). Så tok et hint og etter å atter en gang fått sykt vond mage så kuttet jeg ut alle meierivarer (drakk laktosefri melk da). 1-2 uker senere var magen helt fin igjen! Det jeg har funnet ut nå og lest meg opp til er at man ofte tåler litt laktose om gangen. Jeg feks kan fint bruke 100 g kesam i havregrøten min, men begynner jeg å drikke latte og spise cc til kvelds ol får jeg vondt. Så det er ikke sikkert du må utelukke alt. Bare greit å gjøre det et par uker i starten for så å sakte begynne å implementere og se hvor mye man reagerer på.

    36. Jeg har også melke og melintoleranse og fikk nettopp beskjed av legen om å prøve å holde meg vekke, men dette er absolutt ikke lett. Glede meg til mattips på bloggen din!

    37. Jeg også ELSKER Cc, Skyr og Kesam.. Vet ikke hva jeg skulle gjort om jeg måtte sluttet med det, MEN, må man så må man, dessverre. Du får nok bare prøve deg litt frem.. Du kan jo kutte drastisk ned, men ikke slutte helt for eks? Kan jo være at 1 boks går fint:)
      Skjønner at det blir vanskelig, når man er SÅ glad i noe, er det ikke lett å skulle kutte det ut. Men du blir nok mer og mer vant til det etter hvert da. En mager trøst nå, men:)
      Lykke til iallefall, du finner nok ut av det:) Ha en FLOTT tirsdag:)

    38. Jeg reagerer på meieriprodukter. Enkelte perioder må jeg holde meg unna det. Og plutselig kan jeg begynne så smått og spise det igjen, men dog i “sunne” mengder. Da går det fint i en periode. Det gjelder vel å finne den mengden kroppen din tåler 😉
      Og hvis jeg har forstått det riktig, så er det vel slik at man kan bli allergisk mot mat man spiser svært ofte, det er vel også derfor viktig å ha et variert kosthold 🙂

    39. Det er som mange nevner veldig vanlig å reagere på meieriprodukter, men i ditt tilfelle kan også mengden bety noe.
      Stress er også en vanlig årsak til vondt i magen, magesår osv, og er vanligere enn vi tror i vår stressede hverdag, uten at jeg vet hva din hverdag består av..
      Lykke til med å finne ut av det!! 😀

    40. …og han kom hoppende rett inn i armene på meg! Jeg er HELT hekta på Cottage Cheese at the moment! Det er nesten latterlig hvor godt det er, så jeg synes synd på deg hvis det viser seg at det er melkeprodukter som er årsaken :-/ Men det finnes jo mye annet godt du kan spise, blant annet havregryngrøt 🙂

    41. Varsellampene blinker!! Diett bestående av et så ensidig kosthold er skadelig for kroppen !!!! Ta kontakt med IKS for hjelp og støtte!

    42. Så flott at du har greid å komme tilbake til et sunt sammensatt kosthold !! Håper andre som leser dette også forstår hvor farlig det er å bare spise cottage cheese og skyr!!!

    43. Det er flere måter å reagere på melk på. laktoseintoleranse (tre typer) og melkeallergi. Ved allergi er det immunsystemet som reagerer, ikke vondt i magen. så det høres ut som evt laktoseintoleranse. du trenger ikke kutte meieripriodukter for å finne ut om du er laktoseintolerant, du kan ta en laktosebelastningstest. http://www.naaf.no/no/subsites/matallergi/Kostrad-ved-allergi/laktoseintoleranse/ Viser det seg at du er intolerant, anbefaler jeg medlemskap i NAAF, de har mange gode råd. Det er også flere facebook sider om mat uten melk/laktose. og det finnes laktosefrie alternativer, så du trenger ikke leve uten meieriprodukter heller http://www.tine.no/helse

    44. Det er flere måter å reagere på melk på. laktoseintoleranse (tre typer) og melkeallergi. Ved allergi er det immunsystemet som reagerer, ikke vondt i magen. så det høres ut som evt laktoseintoleranse. du trenger ikke kutte meieripriodukter for å finne ut om du er laktoseintolerant, du kan ta en laktosebelastningstest. http://www.naaf.no/no/subsites/matallergi/Kostrad-ved-allergi/laktoseintoleranse/ Viser det seg at du er intolerant, anbefaler jeg medlemskap i NAAF, de har mange gode råd. og det finnes laktosefrie alternativer, så du trenger ikke leve uten meieriprodukter heller http://www.tine.no/helse
      Det kan ta lang tid etter en har kuttet ut laktosen før en blir bra, og det kan være vanskelig å venne seg til et laktosefritt kosthold, så det er mer praktisk å teste seg. Da har en også “bevis” på at en er intolerant. Når det gjelder gluten, kan en ikke teste seg om en ikke har spist gluten de siste månedene, så der bør en absolutt ta en test før en kutter. en blodprøve kan vise om det er sannsynlig at en har cøliaki, og om det er nødvendig å ta test ved hjelp av slange i magen. I tillegg til cøliaki finnes det to andre foremer for glutenintoleranse. se http://www.ncf.no
      At en blir laktoseintolerant av å kutte ut laktose tviler jeg sterkt på. Har ikke sett noen seriøse kilder som påstår dette. faktisk er flertallet av verdens befolkning laktoseintolerante, det er bare mindre vanlig i skandinavia.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg