10 tips for å reduere fettprosenten!!

Ja nå kan jeg tenke du leste ivrig videre! Det er et utrolig stort fokus på fettprosent hos flere av dere lesere. Personlig synes jeg ikke dette er noe dere skal ha så stort fokus på, men nå er det faktisk slik at spørsmålene omkring dette temaet tikker inn i min mailboks hver neste dag, og jeg vil derfor svare dere alle sammen her nå. I dette innlegget vil du finne 10 tips i forhold til hva som er smart å gjøre, dersom målet er å redusere fettprosenten. AFPT (akademiet for peronlig trening) gav ut en fin artikkel omkring dette temaet for en tid tilbake, og jeg vil nå gjengi de viktigste punktene for dere.

1. Spis ren og uprossesert mat. Det vil holde blodsukkeret ditt stabilt, og gi deg en lenger metthetsfølelse.

2. Vær mest mulig aktiv i hverdagen. Ja dere har hørt det før, men det er helt avgjørende med hverdagsaktivitet.

3. Drikk rikelig med rent vann.

4. Bruk tilskudd av Omega3. Det finnes knapt noe omega-3 ikke er bra for. Økt omsetning av fettsyrer er en av effektene dette naturlige tilskuddet har vist seg å ha. Det kan også virke anti-katabolt og fungere oppbyggende for musklatur.

5. Spis rikelig med proteiner.

6. Kutt ut sukker, hvetemel og hvitt brød.

7. Spis mer fisk

8. Benytt av deg av baseøvelser for de største musklene i kroppen.

9. Tren sirkeltrening. Sirkeltrening er tidseffektivt og vil brenner mye kalorier.

10. Jobb mot et sunt og balansert forhold til mat. Det er ikke nødvendigvis en god ide å fjerne absolutt alle usunnheter. Tenk heller at du skal være flink i ukedagene, slik at du gjør deg fortjent til usunnhetene i helgen. På den måten vil det være enklere å holde motivasjonen oppe.

Besøk AFPT sine hjemmesider for flere lærerike og spennende artikler.

Smiil Maren

 

11 kommentarer
    1. Mange gode tips her, slike innlegg er supre å få meg seg. Har dem lagret som en små reminders! når ting ikke fungerer som de skal =)
      Men jeg må spørre, Hvor får du kjøpt speltlompene du bruker!?
      HAr vert på leting i alle mulige dagligvarebutikker men alt de har et potetlomper og tortillalefser.. =(

    2. Bra Maren ! Godt å bli minnet på hva det er lurt å gjøre for å få resultater ! En ting jeg alltid tenker på er å aldri gi opp. Resultatene kommer jo ikke over natten, så det er bare å fortsette og fortsette og plutselig ser man forandringene, og det er GØY det! Trening gir meg den beste selvfølelsen og selvtilliten, og jeg får en fantastisk mestringsfølelse, og at kroppen forandres sakte men sikkert er bare en god bonus 😀 Hurra for sterke jenter 😀
      Marteklem

    3. For jenter er det skadelig og ha under 20 i fett prosent.. Hvis du man vil ha barn og en naturlig kvinnekropp så glem den:) tren og spis!! Og kos deg, ikke tenk så mye på hva, hvordan, hvorfor 🙂

    4. Camilla: Jeg vet ikke helt hvor du hentr informasjonen din fra, men jeg kan ikke støtte den uttalelsen om at en fettprosent under 20 setter deg i faresonen for å ikke kunne få barn. Det jeg derimot kan støtte 110% er at man skal kose seg med maten, og slippe det idiotiske fokuset!! Spis maten din, kos deg, le, bruk tid på menneskr du er glad i , vær i aktivitet, tenk logisk ift sunn mat og spill på lag med kroppen din. Da kommer resultatene;):)

    5. marte: Åå, flotte Marte! Du har så rett, så rett! Det er DER nøkkelen ligger, det å ikke gi opp, selv ikke når det butter i mot så må man ikke gi opp! Dette er du et levende bevis på. Stolt av deg, og alt du oppnår. Stå på! Maren:)

    6. Marthe Mæland: Tenk at det skal være så vankelig å få tak i disse lompene, jeg forstår ikke hvorfor ikke flere butikker kan ta dem inn. Spør neste gang du er i lokalbutikken din, og hør om det er mulig at de kan ta dem inn. Du skal ikke se bort i fra at det går;) Jeg fikk min lokale butikk til å ta inn både mager kesam vanilje, skyr mango og cottage cheese mager 😉 hehe.
      Jeg kjøper mine på Kiwi, Meny eller Centra.

    7. Vet du sånn ca hvor lav fett% kanskje helst ikke burde bli? Det er jo veldig individuelt, men ja.
      Min har vært “normal” (jeg selv mente den var for høy, noe den ikke var), men for et år siden var den altfor lav, og siden så har jeg liksom blitt litt skeptisk på hvor den trygge “midten” er. Vil jo ha resultater som kan forbli, men samtidig vite at kroppen fungerer som den skal. Er vel egentlig bare redd for å la det gå for langt igjen :p
      Du ser fantastisk ut forresten, stå på videre 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg