Dagens middagstips!

Dagens middagstips er en av mine store favoritter! Salmalaks med ovnsbakte grønnsaker og poteter! Det er så enkelt som at du legger salmalaks i en ildfastform, krydrer den godt med fiskekrydder, salt, pepper. Inn i ovnen på 200 grader i ca 10 minutter. Så kutter du opp alt du liker av grønnsaker, og legger dem i en egen ildfast form. I min form i dag ble det gulerøtter, brokkoli, purreløk, paprika og squash. Inn i ovnen i 5-10 minutter, slik at de fremdeles har litt motstand i seg! Så koker du poteter ved siden. Jeg valgte små norske nypoteter, de er fantasisk gode! Som tilbehør hadde jeg mager kesam, kanel (faktisk utrolig godt på laks) soyasaus og diverse krydder! En smaksbombe av et måltid, som i tilegg er utorlig næringsrik. En perfekt torsdagsmiddag:)

Håper dette kan inspirere dere til å spise mer fisk. Jeg synes det er helt latterlig at vi i Norge som har så god tilgang på fersk god fisk, ikke spiser mer fisk enn det vi gjør! Så lag deg en god fiskemiddag, det smaker nydelig, inneholder mye proteiner, lite kalorier og sunne fettsyrer som kroppen vår virkelig trenger!

Maren

5 kommentarer
    1. Super blogg av noen som spiser nok mat og liker “vanlig” mat innimellom:P Og som liker dadler !! 1 spørsmål: jeg er avhengig av dadler og kan spise annenhver dag om jeg tillater meg. Jeg har over lengre perioder spist flere dager i uken og store mengder og ikke merket noen som helst forskjell, men har selvfølgelig lest at man ikke skal overspise av frukt med masse fruktsukker og fiber.. Hva er ditt synspunkt. Jeg har ihvertfall ikke merket problemet men tørr ikke helt slippe meg fri igjen 😛 2 spørsmål: trener du nesten hver dag? jeg har hatt bare 1 dag fri i uken over lengre tid fordi det blir litt avhengighetsdannende, men føler at musklene liksom ikke rekker å komme seg helt, og er sliten i muskulaturen (spesielt beina) nesten hver dag… Danser 4 dager i uken utenom sommer og da går det som regel veldig bra fordi det ikke er mye annet enn utholdende styrke. Men mener du det er sunt å trene så mye?
      Sorry mas men interresant når andre med sunt syn på ting kan litt mer om trening og kosthold 😉

    2. lille: Du trener mye, og ha behov for energi! Jeg synes du skal kose deg med frukten din, og “slippe deg fri” igjen som du selv sier. Selv spiser jeg 5-6 (ofte mer) frukt hver eneste dag. både til frokost, før trening, etter trening og som snacks. Vi er alle ulike, og fungerer på ulik måte. Jeg fungerer utorlig godt på frukt, og trives godt med det. Det virker som du også føler du fungerer bra på frukt, så da synes jeg du skal kose deg med det:)
      Jeg trener ikke hver dag! Jeg har alltid 1-2 totalt hviledager, og en dag hvor jeg trener veldig lett. Kun lett kardio og mage feks. Hvis du føler at kroppen ikke henger helt med, og at muklene ikke helt kommr seg så anbefaler jeg deg å legge inn flere hviledager, og la kroppen restituere seg skikkelig!! Husk at du bryte rned kroppen din ved trening , og bygger den igjen ved restitusjon ( dvs: hvile, mat, søvn, væske) Lytt til kroppen din, og ta ansvar for egen helse!
      Lykke til videre med treningen din 🙂 M

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg